Max stelt teleur met de zesde tijd.
In het eerste deel van de kwalificatie was het, zoals altijd, zaak om bij de beste zestien te eindigen. Max slaagde daar met gemak in. Hij moest alleen
Lewis Hamilton (die veruit de snelste was),
Kimi Raikkonen en
Sebastian Vettel (allebei van Ferrari) voor zich laten. Het verschil met de Ferrari's was maar een tiende, dus dat bood uitzicht op meer in het vervolg van de kwalificatie. Toch was er ook iets van slecht nieuws: het had er alle schijn van dat de Ferrari's opeens sneller waren op de rechte stukken. Het leek er daarom op dat de Ferrari-motor iets meer power had.
Nico Rosberg stelde teleur met een vijfde plaats in de eerste sessie, maar dat zal hem weinig zorgen gebaard hebben. Hij maakte namelijk twee foutjes, waardoor hij gewoon achterbleef. Het ging hem er op dat moment natuurlijk om om door te gaan naar de tweede ronde. Een vijfde plek volstond, wat de reden is dat hij het niet nog een keer probeerde. Ook
Daniel Ricciardo, van Max'
Red Bull Racing-team, stelde teleur. Hij zette de achtste tijd neer. Ook voor hem gold echter: niets verloren. Later meer mogelijkheden.
Wat behoorlijk verrassend was aan het eerste deel van de kwalificatie was het slechte presteren van de twee bolides van Toro Rosse, het team waarvoor Max dit jaar ook nog reed. Zowel Sainz als Kvyat konden zich namelijk niet plaatsen voor de tweede ronde. Sainz zette de 21e tijd neer, Kvyat de 17e. Dat zal onze vrienden van Red Bull -- het is immers het tweede team van de Oostenrijkers -- bepaald niet tevreden stellen. Het bewijst maar weer eens dat een
Formule 1-team eigenlijk niet gebruik moet maken van
oude motoren van een ander team: dit seizoen reed Toro Ross rond met de motoren van Ferrari van 2015. Die zijn gewoon niet meer goed genoeg.
Gelukkig voor Sainz en Kvyat verandert dat volgend seizoen. Dan krijgen ze namelijk weer een eigen motor van Renault. Hopelijk kunnen ze dan weer beter presteren en aanhaken, als niet bij de top, dan in ieder geval toch bij de subtop.
In het tweede deel van de kwalificatie lieten de Mercedessen van Hamilton en Rosberg al meteen zien dat ze ook dit weekeinde weer de topfavorieten zijn voor de zege. Ze reden het circuit alweer vroeg op, en zetten meteen de eerste en tweede tijd neer. Allebei waren ze sneller dan in het eerste deel van de kwalificatie. Vervolgens kwamen de Ferrari's langs. Ook zij deden het prima. Raikkonen derde, Vettel vierde.
Pas daarna kwamen Max en Ricciardo het circuit opgereden. Ricciardo stelde weer een beetje teleur. Hij kon zich niet in het strijdgewoel mengen. Zijn achterstand op Hamilton was alweer een seconde. Gelukkig deed Max het veel beter: hij zette de vierde tijd neer in het tweede deel, slechts een fractie van een seconde achter Raikkonen... en véél sneller dan zijn teamgenoot. Wel zat Vettel heel kort achter Max, wat maar weer bevestigde dat het morgen echt geen uitgemaakte zaak is dat de Red Bulls weer sneller zullen zijn dan de Ferrari's, wat we natuurlijk onderhand wel min of meer 'normaal' vinden.
Opmerkelijk genoeg begint Max gisteren op super-soft banden aan de race. Volgens teambaas Christian Horner kunnen die banden lang meegaan op dit circuit. Ook zag hij dat zijn Red Bulls het prima deden in de tweede sector van het circuit, wat volgens experts het belangrijkste deel van het circuit is.
En toen ging het om het eggie: het derde deel van de kwalificatie. Het deel waarin bepaald wordt wie op pole position mag beginnen, en wie daarachter plaats moeten nemen op de start grid. Door zijn goede prestaties tijdens de trainingen én de kwalificatie was Hamilton natuurlijk dé grote favoriet, terwijl het voor Max eerst en vooral de vraag was of hij in de top 3 kon komen, of in ieder geval in de top 4 zodat hij op de tweede startrij zou mogen plaatsnemen.
Het begon zoals van tevoren gedacht: Hamilton was de snelste, gevolgd door Rosberg. Daarachter kwam Raikkonen, die weer op de huid werd gezeten door Ricciardo (die opeens een geweldige comeback maakte),
Max Verstappen, en Vettel. Het meest opmerkelijke verschil was natuurlijk het gat tussen Raikkonen en Vettel: de Fin leek beter op zijn gemak te zijn op dit circuit dan zijn Duitse teamgenoot. Derde of zesde, het maakt nogal een verschil.
Maar goed, de kwalificatie zat er nog niet op. En dat bleek. Ricciardo zette uiteindelijk de derde tijd neer en Max de zesde. Hij moest Vettel uiteindelijk dus ook nog voor laten gaan. Dat was een behoorlijke tegenvaller.
Het goede nieuws? De Ferrari's en de Red Bulls zitten heel dicht bij elkaar. Morgen wordt het dus weer razendspannend!