Het kan zomaar zijn dat het 'vaasje' van Mark Rutte nog meer scheuren gaat oplopen. Na het debacle van een verbod op de pulsvisserij is er nu ook gerommel bij de top van Air France-KLM. Zo gaan er geruchten dat de Fransen af willen van de huidige bestuursorganisatie van KLM, waardoor de divisie niet langer een eigen CEO heeft. Op termijn zou dit zelfs kunnen leiden tot banenverlies wanneer bepaalde functies niet langer op Schiphol, maar in Parijs of elders in Frankrijk worden uitgevoerd.
Tijd voor Rutte om wederom het 'vaasje' te beschermen, maar hoe staat hij er nu in? Hoe Mark Rutte er in staat is onduidelijk. Rutte en zijn kabinet blijven vooralsnog op de vlakte. Wel steunen ze de CEO van KLM, maar in hoeverre Rutte bereid is om daadwerkelijk potjes te breken als het erop aankomt is onbekend. Als we zijn handelswijze rondom de pulsvisserij als voorbeeld nemen dan kan het zomaar eens zijn dat de Nederlandse luchtvaarttrots straks geschaad wordt door de Franse president die KLM bestuurlijk wil inlijven bij Air France.
Met KLM gaat het de laatste jaren overigens stukken beter dan met Air France, maar sinds de fusie is het lot van KLM wel verbonden aan de Franse tak. Tijdens de wekelijkse persconferentie ontweek Rutte vrijwel alle kritische vragen. Volgens Rutte 'moet hij zich op de vlakte houden' en 'is de organisatie niet in gevaar' maar moest hij wel erkennen dat de 'organisatie niet briljant goed functioneert', refererend naar Air France.
Het personeel van KLM maakt zich zorgen vanwege de geruchten en mediaberichtgeving in Frankrijk. Logisch, want hun baan zou zomaar eens op de toch komen te staan als de Fransen gekke bokkensprongen maken. Op de vraag of er ook banen zouden verdwijnen naar Parijs zei Rutte tegen een journalist 'u bent al drie stappen verder'. Volgens Rutte is hij zich ervan bewust, maar kan hij niet meer doen dan dat. Verder is het onduidelijk wat precies het probleem is van de Fransen. Zo wordt er gesuggereerd dat de Fransen af willen van de CEO-positie voor KLM om de divisie bestuurlijk in te lijven bij Air France aldus NOS.
Dat lijkt ook het meest waarschijnlijk. En zodra KLM bestuurlijk niet langer losstaat van Air France verliest Nederland veel zeggenschap op haar eigen luchtvaartindustrie. Tijd dus voor Mark Rutte om het 'vaasje' te beschermen tegen Franse complotten om KLM in te lijven.