Joh.
Vandaag op de website van het Algemeen Dagblad een lang, lang, lang artikel over de zogenaamde vreselijk slechte invloed van mobiele telefoons op de jeugd. De ene na de andere docent klaagt dat leerlingen zich niet meer kunnen concentreren, dat ze continu afgeleid zijn en, oh jee!, ze niet meer willen "stampen":
Leraren merken dat de scholieren niet goed meer weten hoe ze iets in hun hoofd moeten stampen. Daarvan zien ze het nut ook niet meer, omdat ze alle informatie met een klik op hun mobieltje kunnen opzoeken.
Met alle respect, maar dat ligt aan de leraren en het onderwijssysteem, niet aan de leerlingen. Ze hebben namelijk honderd procent gelijk. De oude manier van lesgeven -- met informatie die erin gedrild werd -- is totaal achterhaald. Kinderen hebben wat basiskennis nodig, ja, maar het onderwijs zou écht moeten draaien om begrip, logisch redeneren, hoe je zo snel en efficiënt mogelijk informatie opzoekt, en hoe je het best omgaat met technologie. Simpel gezegd hebben kinderen meer aan leren hoe je Google gebruikt dan aan weten wat de hoofdstad is van Bulgarije.
De werknemer, werkgever, of ondernemer van de toekomst heeft heel weinig aan heel veel "parate" kennis. Docenten kunnen dat vervelend vinden, maar we leven in de 21e eeuw. Dat soort kennis is snel en gemakkelijk te vinden. Wat veel beter is voor kinderen is om te leren hoe je kunt uitvinden of een website betrouwbaar is of niet... en voor scholen en overheden om te investeren in websites waarin die kennis die tot nu toe 'paraat' moest zijn gemakkelijk te vinden is.
Wat betreft het snel afgeleid zijn of de hele tijd bezig zijn met berichtjes: op momenten dat de mobieltjes niet gebruikt hoeven te worden voor de les (ik vermoed dat kinderen over 10 - 15 jaar juist veel leren via tablets of telefoons) moeten die uit worden gezet. Een kind dat betrapt wordt met een telefoon die wél aan is dient uit de klas gezet te worden, en vervolgens gestraft te worden (door hem of haar te dwingen de kennis die vroeger paraat diende te zijn alsnog te leren; als leerlingen ergens een hekel aan hebben dan is dat het wel).
De oplossingen liggen dus nogal voor de hand. Helaas willen onderwijzers daar niet aan omdat ze liever vasthouden aan de processen waar ze aan gewend zijn dan dat ze innoveren.