Door zorg selectief in te kopen en klanten bewust te maken van hun zorgkosten, kunnen verzekeraars de premies verlagen.
Zorgverzekeraar VGZ maakte in 2013 ruim meer winst dan in het jaar daarvoor. Eerder deze week liet het bedrijf weten een winst van 510 miljoen euro te hebben geboekt. In 2012 was dat nog 150 miljoen.
Volgens VGZ komt de stijging vooral doordat zorg goedkoper is ingekocht en klanten minder gebruikt hebben gemaakt van de zorg. Dat zou weer het gevolg zijn van een toenemend bewustzijn over de zorgkosten onder de consument. Ook het hogere eigen risico leidde tot minder doktersbezoeken.
VGZ gebruikt de winst voor meer dan de helft om de premies over 2014 te verlagen. De rest wordt opzij gezet om premiestijgingen in de toekomst te beperken en de eigen buffers te versterken.
Het nieuws onderschrijft de vindingen van de Nederlandse Zorgautoriteit. Die
stelde eind vorig jaar vast dat de marktwerking in de zorg steeds meer vruchten begint af te werpen. Doordat klanten ieder jaar van zorgverzekeraar kunnen wisselen, lopen de verzekeraars meer risico en kopen zij zorg tegen lagere kosten in. Ze maken afspraken met zorgaanbieders die noodgedwongen op hun kosten besparen of zich specialiseren. Als een heupoperatie in een ziekenhuis in Breda goedkoper kan worden uitgevoerd dan in het naburige Tilburg, waarom zou de verzekeraar, en dus de verzekerde, dan extra moeten betalen voor dezelfde operatie daar?
Ziekenhuizen die een bepaalde operatie nauwelijks uitvoeren, zijn vaak niet alleen duurder, maar waarschijnlijk ook minder goed. De patiënt? heeft dus of het nu gaat om prijs of kwaliteit baat bij een zorgverzekeraar die streng inkoopt.
Dat ziet de consument ook. Steeds meer Nederlanders stappen ieder jaar over naar een andere zorgverzekeraar. Ook kiezen steeds meer klanten voor een verhoogd eigen risico. Een verzekering is er immers om je tegen onverhoopt hoge kosten in te dekken. Een bezoek aan de huisarts kan soms beter uit eigen zak worden betaald.
Al met het al gaat het, ondanks de aanblijvende overheidsbemoeienis in de zorg, de goede kant op met de liberalisering van de sector. Dan is het vreemd dat het woord 'marktwerking' bar weinig wordt gebruikt wanneer er goed nieuws in de zorg is te melden. Als de premies dalen,
spreekt de NOS zelfs over 'stuntverzekeringen' en waarschuwt het dat het 'solidariteitsprincipe' in de zorg onder druk komt te staan. Ook in de
berichtgeving van deze week over VGZ valt het woord 'marktwerking' niet eenmaal. Als de prijzen stijgen of een ziekenhuis een bepaalde operatie niet meer uitvoert, is dat wel anders!