'Schiphol geeft teveel ruimte aan onze concurrenten.'
KLM is boos op Schiphol, omdat de luchthaven teveel in het voordeel handelt van concurrerende vliegmaatschappijen en hun vakantievluchtjes.
KLM vindt dat Schiphol de netwerkfunctie van de regio Amsterdam ondergraaft door maatschappijen die vakantieverkeer verzorgen vanaf de luchthaven te laten vliegen, zoals concurrent Emirates.
Door de ontstane onenigheid binnen de sector zou een miljardeninvestering voor de uitbreiding van Schiphol, die deels door de luchtvaartmaatschappijen zelf opgebracht moet worden, op de tocht kunnen komen te staan:
Daarnaast speelt ook nog de discussie rond het groeiscenario van Schiphol een rol. In het najaar wil de luchthaven met het uitgestelde masterplan komen voor de groei naar 510.000 vliegbewegingen in 2020. De vraag is of deze groei uit de netwerkfunctie gehaald kan worden, die KLM onderhoudt. Die heeft geen belang bij uitbreiding waar concurrenten van profiteren.
Dus: Schiphol is afhankelijk van de KLM voor het realiseren van de uitbreiding en KLM gebruikt dat gegeven om concurrenten buiten de deur te houden. En de overheid zit tussen twee vuren, omdat ze voor 69,7% eigenaar is van Schiphol en jaarlijks miljoenen aan dividend ontvangt. Keurig.