Kabinet wil vliegbelasting invoeren: impopulair, maar eigenlijk nog niet zo een gek idee

Geen categorie29 jun 2018, 19:00
''Wat zegt u nu?'', hoor ik u, de lezer, nu al zeggen. ''Dit is toch zo een 'rechtse politieke blog'?'' Zeker, ben ik het met u over eens, maar ik kan mij voorstellen dat de titel u anders doet denken. Zoals u misschien wel al vaker gezien hebt, kan ik soms vrij verrassend uit de hoek komen met de meningen die ik verkondig. Zo ook met mijn mening over de toekomstige vliegbelasting.

De vliegbelasting was al in het regeerakkoord aangekondigd. Snel benadrukt dat vliegen, in tegenstelling tot auto, bus of trein, in Nederland "vreemd genoeg" op geen enkele manier wordt belast.

De staatssecretaris wijst erop dat andere landen al wel zo'n belasting hebben. Met een vliegtaks wil het kabinet reizigers stimuleren bij hun keuze voor een vervoermiddel meer rekening te houden met de negatieve gevolgen voor het milieu. Met de opbrengst van de heffing wil het kabinet de belastingen op werken en ondernemen verlagen.

Alle klimaatargumenten terzijde, want daar focus ik mij helemaal niet op, valt er zeker wel iets te zeggen voor een vliegbelasting. Ik ben zelf eigenlijk van mening dat belasting een geïnstitutionaliseerde vorm van diefstal is waarbij kiezers beleid 'kopen' en de democratie en belasting gebruiken om er zelf beter van te worden. Zeker niet iedereen, maar zeker wel veel mensen.
Belasting is niet altijd diefstal, want als het gaat om 'vervuilende' producten is belasting zelfs een legitieme manier met een goede morele ondergrond. Soms wordt er schade aangericht aan de 'publieke ruimte' of de ander, terwijl je er vrij weinig aan kunt doen verder. Autorijden bijvoorbeeld heeft gezorgd voor heel veel progressie en maatschappelijke ontwikkeling, maar het 'vernietigt' ook.
In de vorm van 'de vervuiler betaalt' is het meer dan gelegitimeerd om vliegbelasting te betalen. Het zijn de kosten van individueel gebruik en keuzes die een destructief gevolg hebben op de omgeving. Het zou immoreel zijn om deze belasting dan niet te heffen. Zeker als het gaat om 'vliegen' waarbij meerdere landen en maatschappijen beïnvloed worden. Je betaalt de kosten van je keuzes, 'there is no free lunch' en dat geldt ook zeker voor omgeving belastend gedrag of keuzes.
Velen zullen vast gaan klagen over dat DDS links is geworden, of dat ik zo een linkiewinkie ben. Ik hoop dat u begrijpt met mijn uitleg waar ik vandaan komt en dat het helemaal geen 'linkse' maatregel is, maar goed te verdedigen valt.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten