Volgens regeringswoordvoerders en experts is de oorzaak van de crash waarschijnlijk een aanslag. Toch zwijgen alle terreurgroepen als het graf over de toedracht van het neergestorte vliegtuig. De reden voor die stilte is behoorlijk zorgwekkend.
Meer dan een week na het neerstorten van EgyptAir vlucht 804 is nog steeds niet duidelijk wat de toedracht was van de crash, waarbij alle inzittenden om het leven kwamen. Volgens Egyptische en Franse regeringswoordvoerders is een aanslag waarschijnlijker dan een technisch ongeluk. Ook verschillende luchtvaartexperts bevestigden dat een aanslag waarschijnlijk is, gebaseerd op het traject dat het vliegtuig vermoedelijk heeft afgelegd.
Toch heeft geen enkele terreurgroep de aanslag opgeëist. En dat is vreemd. Heel vreemd. Normaliter worden aanslagen nog dezelfde opgeëist door terroristische groepen als ISIS of Al Qaida, om de geschokte bevolking extra veel angst aan te jagen. Het heeft immers weinig zin om een aanslag te plegen, als mensen vervolgens denken dat de oorzaak ligt in een technische fout. Terreurgroepen moeten júíst een angstaanjagend beeld neerzetten om effect te hebben. Dus waarom zouden ISIS en hun extremistische collega-terorristen nu opeens zwijgen?
De voor de hand liggende verklaring: omdat het vliegtuig is neergestort door een ongeluk. Maar die oorzaak is juist onwaarschijnlijk, gezien de verklaringen van de Egyptische regering en meerdere experts. De Egyptische generaal Assad Hamdy zegt zelfs zeker te weten dat het hier gaat om een terreuraanslag. De werkelijke reden voor het zwijgen van ISIS en consorten zou weleens veel duisterder en angstaanjagender kunnen zijn. Volgens Stratfor, een gerenommeerde Amerikaanse denktank, is het mogelijk dat ISIS (of welke terreurgroep hier ook achter zit) zwijgt, omdat ze hun infiltranten op vliegvelden en in luchtvaartmaatschappijen willen beschermen, en deze aanslag als test zien voor een nog veel grotere aanslag.
De kans is groot dat terroristische groeperingen infiltranten hebben rondlopen onder het personeel van vliegvelden en vliegmaatschappijen, die van binnenuit kunnen helpen bij een aanslag. Als ISIS de aanslag zou opeisen, zou er een grootschalig onderzoek komen naar het personeel om zulke infiltranten op te sporen. Door te zwijgen over de toedracht van de vliegramp, kunnen de ISIS-infiltranten onopgemerkt verder hun gang gaan met het voorbereiden van meer aanslagen.
Een bijkomende reden kan zijn dat terroristen een nieuwe methode hebben gevonden om bommen aan boord te smokkelen. Door dat 'geheime wapen' nog even stil te houden, kunnen ze het de volgende keer op véél grotere schaal inzetten. Klinkt dit je misschien in de oren als doemdenkerij? Terroristen hebben deze truc eerder uitgehaald. Stratfor schrijft:
"De bomaanslag op Philippines Airlines vlucht 434 in December 1994 werd niet opgeëist omdat de aanslagplegers hoopten om een verbeterde versie van hetzelfde mechanisme te gebruiken in een grotere aanslag op tien intercontinentale vluchten."
Hoewel het ongewoon is dat ISIS of Al Qaida zwijgen over een gepleegde aanslag, hebben terroristen dus al eerder deze tactiek gebruikt. De conclusie? Wie er ook achter het neerstorten van het Egyptische toestel zit, de kans is groot dat ze binnenkort een nog veel grotere aanslag proberen te plegen, met veel meer slachtoffers tot gevolg. Laten we hopen dat de inlichtingendiensten deze mogelijkheid zeer serieus nemen, zodat deze terroristen snel worden uitgeschakeld.