Hulde! Vrijwilligers en militairen vegen samen stranden schoon op de Waddeneilanden

Geen categorie06 jan 2019, 13:00

Afgelopen week donderden tientallen containers van een containerschip van Maersk in zee. Hierdoor werden de waddeneilanden vervuild met grote hoeveelheden aan troep. Op sommige plekken kwam lingerie aan land en in andere containers zaten gevaarlijke chemicaliën. De stranden werden bezaaid met plastic en piepschuim. In totaal vielen 270 containers in zee. Defensie werd ingezet om de eilanden schoon te vegen en ook tientallen vrijwilligers reisden af naar de waddeneilanden in één van de grootste en meest succesvolle coöperaties tussen overheid en burgers in de afgelopen jaren.

Reuters liet weten dat de Nederlandse autoriteiten de kosten van de schoonmaakactie wil gaan verhalen op het bedrijf Maersk. Om te voorkomen dat containers 'verdwijnen' zoals nu het geval was pleiten de Duitsers voor het mondiaal reguleren van containervaart en het installeren van sensoren zodat de containers te achterhalen zijn. De containervaart wordt momenteel al gereguleerd door de International Maritime Organisation (IMO) en de regels moeten dus worden aangescherpt. Maar daar werd het strand natuurlijk niet schoon van. Dat deden tientallen vrijwilligers zoals is te zien op de onderstaande beelden:

https://twitter.com/friesland/status/1081601997487271936

De rederij van het schip MSC Zoe gaat de kosten dus betalen en dat is ook een pluim waard. Niet moeilijk doen, maar gewoon je rommel opruimen. De vrijwilligers werkten hard op de stranden en daardoor is het grootste deel van de stranden schoon. De waddeneilanden hebben aangegeven dat er geen aanvullende handen meer nodig zijn voor het opruimen aldus de Telegraaf. Wel gaat het komende dagen waarschijnlijk stormen waardoor nog meer containers kunnen aanspoelen. Ook ligt er veel 'klein vuil' op de stranden zoals stukjes piepschuim en plastic verstrooid over het strand. Deze stukjes zijn nog steeds een risico voor dieren die dit kunnen doorslikken en daar ziek van worden of sterven.

Zoals gezegd willen de Duitsers speuracties naar containers vereenvoudigen door sensorsystemen verplicht te stellen. De IMO is een van de meest invloedrijke organisaties in de wereld vanwege haar impact op de globale supply chain, maar het kan nog jaren duren voordat dergelijke maatregelen ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd. De burgemeester van Vlieland, Tineke Schokker, had een pragmatische houding en vond het incident voldoende om in ieder geval de kosten van de schoonmaakactie terug te willen zien. Ze zei: "They [the responsible entity] need to remove this as quickly as possible because the longer it’s here the more damage it does. We have decided to collectively pass on the costs to the shipping company.”

Het mooie is dat de stranden dus alweer relatief schoon zijn. dus Nederland kan aannemelijk maken dat zij er zelf álles aan heeft gedaan om vervuiling te voorkomen. Van de schipper kan dat niet worden gezegd. Van een anonieme bron hebben we gehoord dat de eilanders overigens zeer dankbaar waren richting de vrijwilligers.

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten