De verliezen stapelen zich razendsnel op.
Het gaat niet goed met de
HEMA, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. De oer-Hollandse warenhuisketen draait al tijden flinke verliezen. In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar was het nettoverlies maar liefst... Tromgeroffel...
14,8 miljoen euro.
De keten kampt al langer met lage consumentenbestedingen en moeilijke marktomstandigheden. Ook de voorgaande twee kwartalen werden met verlies afgesloten. Het nettoverlies over heel 2013 kwam uit op 16,4 miljoen euro terwijl in het jaar daarvoor nog winst werd geboekt.
Onlangs nog moesten drie HEMA-filialen
de deuren sluiten. Een teken aan de wand. Het verlies van de HEMA is, kortom, groter dan ooit. Nu wil ik niet beweren dat het verlies vooral komt door de boycot van de HEMA door veel Nederlanders, maar het speelt ongetwijfeld een belangrijke rol.
Natuurlijk speelt de veranderende markt een niet te onderschatten rol. Consumenten winkelen tegenwoordig veel liever online en hebben steeds minder reden de ouderwetse HEMA-winkels binnen te stappen. En als we wel de stad in gaan om te winkelen, dan kiezen we steeds vaker voor andere meer innovatieve winkels.
Dat de HEMA ook last heeft van de boycot lijkt me evident. Er werd namelijk vooral in september minder verkocht, en dat is de maand
na de roep om een boycot. De HEMA wilde zo nodig
Zwarte Piet helemaal verbannen uit de winkels, terwijl 90 procent van de Nederlanders voor Zwarte Piet is. Een bijzonder domme actie van de de winkelketen.
Ze krijgen nu de gevolgen onder ogen. Als de HEMA slim is, laten ze Zwarte Piet volgend jaar weer toe in het assortiment. Dat is wat de mensen willen. Geen klant heeft behoefte aan politiek-correcte zelfcensuur. Dan gaan we gewoon naar een andere winkel die niet moeilijk doet over het traditionele Sinterklaasfeest.
Als we politieke correctheid willen zien, gaan we wel naar een bijeenkomst van de Partij van de Arbeid. Ja, toch?