Aziatisch bier.
Heineken zijn positie beschermen in Azië. Daarom heeft het bedrijf een miljardenbod uitgebracht op Tiger, een Aziatisch biermerk:
Bierbrouwer Heineken wil voor 3,3 miljard euro een meerderheidsbelang nemen in Asia Pacific Breweries in Singapore, onder meer brouwer van het bekende Aziatische biermerk Tiger. Dat meldt het bedrijf vandaag. Als het bod van Heineken wordt geaccepteerd, zal de brouwer ook een bod doen op de overige aandelen. Dat schrijft de wet in Singapore voor.
Heineken heeft, aldus de NRC, het bod gedaan om zijn eigen positie te beschermen (een rivaal is ook bezig met het verwerven van een belang in APB), en omdat steeds meer Aziaten bier drinken. Azië is een geweldige groeimarkt voor Heineken.
Zoals de NRC gisteren al schreef: "In het eerste kwartaal van dit jaar stegen de biervolumes in Azië en de Pacific-regio met 8,4 procent bijna het tweevoudige van de groei in Amerika en veel beter dan de daling van krap 2 procent op de West-Europese thuismarkt".