Een
lief filmpje van Greenpeace. U wordt allen vriendelijk bedankt voor uw steun het afgelopen jaar. Samen met onze groene helden hebt u er voor gezorgd dat palmolieproducenten hun werknemers moesten ontslaan en dat Nestlé gebogen is voor de druk van een belangenorganisatie die haar rapporten steevast naar haar conclusie toeschrijft, dat Nuon en Essent het slachtoffer zijn geworden van een agressieve haatcampagne die bij voorbaat kansloos is maar wel lekker veel belastinggeld kost en dat de Japanse walvisjacht in deze moeilijke economische tijden hoog op de politieke agenda staat. Bedankt! Oh, wacht, dat gaat niet over u, dat gaat over Greenpeace-aanhangers. Even lezen wat zij van hun bedankje vinden:
Ik ben ook geen voorstander van kolencentrales, maar dit is echt een domme actie. Als je zo'n kolencentrale niet wil, moet je vóórdat ze gaan bouwen actie ondernemen. Nu zijn ze al in zo'n ver stadium met bouwen, dat ding komt er écht wel. Deze actie zal dus niets, maar dan ook he-le-maal niets uithalen. Nu ligt de bouw een paar dagen stil, maar dat is met vorstverlet ook. Dat is dus ingecalculeerd. Niet dat de aannemer er blij mee zal zijn, maar hier ligt ook echt niemand wakker van.
Hmm, niet de gepaste trots die we hadden verwacht. Even verder kijken:
Over het algemeen vind ik? greenpeace een goede organisatie. Maar dit zijn NUTTELOZE acties, ze laten een stel gekken zonder leven, werk, of inkomen een actie voeren tegen iets wat allang vast staat. stop met deze nutteloze acties, de steun van media krijgen jullie toch niet!
Natuurlijk, veel positieve reacties en ook veel negatieve haatstukjes, zo is internet nu eenmaal. Maar opvallend is dat veel greenpeace-aanhangers zeggen ontevreden te zijn met de acties die de groene ruiters met hun geld op touw zetten. Zinloos en niet-effectief zijn veelgehoorde commentaren, ook bij andere filmpjes.
Het lijkt erop dat Greenpeace de grip op haar publiek langzaam kwijt raakt. Een open blik kent zij niet, terwijl agressief, eenzijdig protest lang niet meer op zoveel steun kan rekenen als in de jaren tachtig en negentig. Greenpeace zal dan ook spoedig haar model moeten overdenken. Niet langer politiek en bedrijfsleven bashen met de vaak onwetende steun van slechts 45.000 Nederlanders, maar een serieuze gesprekspartner worden in politieke besluitvorming.