1. Home
  2. Forse groei van de online boxershorts verkopen

Forse groei van de online boxershorts verkopen

Geen categorie19 jul 2016, 7:00
Na het bereiken van het dieptepunt in 2013 heeft de markt voor ondermode weer een vlucht naar voren gemaakt. De omzetgroei van de afgelopen jaren wordt gedragen door de explosieve groei in online verkopen. Jaarlijks stijgt deze markt met meer dan 10 procent. Helaas blijft de omzet in de klassieke retail winkels achter en heeft geleid tot een afname van het aantal bodyfashion winkels met -3.4 procent.
Cijfers en trends
Volgens het rapport ‘cijfers en trends’ van de Rabobank ligt aandeel online verkopen van ondermode op 17% van de totale bestedingen. De verwachting is dit percentage jaarlijks zal groeien met 10% tot 12% naar een verhouding van 40% online verkopen en 60% in de klassieke retail winkel of ambulante handel in 2025.
De geschatte online verkopen voor gehele kleding sector bedraagt 240 miljoen euro waarbij de niche ondermode ongeveer 38.4 miljoen euro zal opeisen. Hiermee ligt online-aandeel van ondermode nipt hoger dan de rest van de kledingmarkt (16%). De Nederlander is geen koploper wanneer het gaat over het jaarlijkse bedrag dat we per persoon per jaar besteden aan ondergoed. Ten opzichte van andere Europese landen komen we na België, Frankrijk, U.K, Oostenrijk en Duitsland op een zesde plaats met slechts € 18,- per hoofd van de bevolking per jaar maar bekaaid af. Het bedrag komt neer op één premium boxershort of een voordeelverpakking van 6 slips per jaar.
Afname boxershortwinkels
Onder de druk van snel stijgende online verkopen daalt het aantal winkels in het straatbeeld. Waren er volgens In Retail in 2011 nog 1031 bodyfashionwinkels, nu is dat terug gelopen met 8% naar 952 winkels. Daarnaast hebben de grote retailers het lastig waarbij de V&D nog goed op het netvlies staat.
Niet alleen de ondergoedmerken hadden het taai. In het najaar 2013 besloot de marktleider in premium boxers, Björn Borg, 21 van de totale 28 vestigingen in Nederland te sluiten om zicht te concentreren op de online verkopen. Ook Marlies Dekkers had zich vergaloppeerd en moest noodgedwongen een deel van de winkels sluiten.
Sterke toename nieuwe ondergoedmerken
Waar verliezers zijn, zijn ook winnaars. De afgelopen jaren is er tiental nieuwe boxershortlabels bij gekomen en laten allemaal een sterke online focus. Een mooi overzichtje hiervan vind je op het blog van Dann Hensums boxershorts, eveneens een label dat dateert uit 2014. Uiterst interessant te noemen zijn ook de achtergronden van sommige nieuwe merken.
Bij Van Hulley bijvoorbeeld maken buitenlandse vrouwen die weinig kansen op de arbeidsmarkt hebben van oude overhemden wijdvallende boxershorts. Pockies heeft zakken voor je telefoon en is ontworpen voor en door bankhangende studenten.
Voor de consument is het een prettige bijkomstigheid dat die diversiteit ervoor gezorgd heeft dat we meer keuze hebben en ook eens makkelijker aan een special item kunnen komen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten