1. Home
  2. Er moeten koppen rollen bij de NS

Er moeten koppen rollen bij de NS

Geen categorie05 feb 2012, 18:59
De Nederlandse Spoorwegen maken er weer eens een potje van. De politiek staat erbij en kijkt ernaar.
De NS kan voor de zoveelste keer niet op een normale manier omgaan met wat sneeuw en vrieskou. Het is een beetje onder nul, en meteen staat het treinverkeer stil. Niet een uurtje of anderhalf, maar dagenlang. Letterlijk:

Ook de komende twee dagen rijden in een groot deel van het land minder treinen. De NS rijdt zondag en maandag met een aangepaste dienstregeling, omdat dat volgens de spoorwegen storingen voorkomt.

Onder meer in de Randstad wordt het aantal intercity's gehalveerd. Aanleiding voor de maatregel is het winterweer, dat al twee dagen grote problemen veroorzaakt op het spoor.

Dit begint onderhand ongelooflijk te worden. Ik kan er met mijn kop niet bij dat ze dit nou nog niet weten op te lossen. Volgens ProRail was iedereen klaar voor de winter. Nou dat blijkt. Een vlokje sneeuw en u kunt rekenen op een forse vertraging... en als dat niet het geval is kunt u de hele reis staan omdat uw trein bomvol zit.
NOS legt uit dat wissels nat worden door condensvorming op de treinen. Vervolgens - het zal u niet verbazen als het onder nul is - bevriezen de wissels. Dat is natuurlijk een beetje lastig als je graag met je trein over die wissels wil en je ze af en toe van richting moeten veranderen. 
Ook zijn op sommige plaatsen "de elektrische aansturing van seinen en wissels stukgevroren. Op verschillende plaatsen staan kapotte treinen op het spoor".
Dit is werkelijk te gek voor woorden. NS-topman Meerstadt mag dan wel zeggen dat de NS er alles aandoet om de problemen op te lossen, maar dat is veel te laat. Het had nooit zo ver moeten komen. Ik bedoel, als zelfs Sacha de Boer dat doorheeft is het écht mis, vindt u niet?
Mijn vraag aan Den Haag is nu dan ook: wat denkt u hieraan te kunnen doen? De NS en ProRail kunnen de verantwoordelijkheid duidelijk niet aan. Dat houdt in dat u maar moet ingrijpen of in ieder geval druk dient te zetten op de 'topmannen' en -vrouwen om op te stappen. Misschien dat een ander het immers beter kan. Zo moeilijk moet dat niet zijn.
Grijp in, want we kunnen het ons niet veroorloven dat het treinverkeer continu stil ligt als het een paar graden onder nul is.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten