Op het thuiscircuit van Red Bull Racing doet Max het weer heel behoorlijk.
De eerste Vrije Training op het circuit van Oostenrijk is alweer achter de rug. Van tevoren was de vraag vooral: blijft de Red Bull van Max daadwerkelijk rijden of houdt 'ie er na een paar rondjes weer mee op?
Geloof het of niet, maar de auto leek het prima te doen. Max meldde geen enkel technisch probleem -- wat tegenwoordig bijna schokkend te noemen is -- en ging héérlijk te keer. Nadat hij in het begin van de training de muur zachtjes schampte ging hij stug door... waardoor hij uiteindelijk de tweede tijd neerzette. Het scheelde maar een haar of Max was zelfs sneller geweest dan de snelste man van de dag, Lewis Hamilton van Mercedes. Het verschil tussen beide heren? Een magere 0.190 seconden. Met andere woorden: nog niet eens twee tienden van een seconde.
Achter Max werd Valtteri Bottas, ook van Mercedes, derde. Zijn achterstand op teamgenoot Hamilton bedroeg bijna vier tienden. Sebastian Vettel van Ferrari moest met 0.449 achterstand genoegen nemen met de vierde tijd. Max' teamgenoot Daniel Ricciardo zette de vijfde tijd neer op 0.645 seconde achterstand. De top 6 werd compleet gemaakt door Ferrari's Kimi Raikkonen op 0.873 achterstand. Wat de rest betreft: dat is interessant voor boekhouders, maar natuurlijk niet voor de podiumplaatsen. Die worden tegenwoordig steevast verdeeld tussen Ferrari, Mercedes en, als de auto heel blijft, Red Bull.
Het goede nieuws voor Max is dus dat hij weer sneller was dan Ricciardo. Het slechte nieuws? Dat was hij de afgelopen weken steeds. Helaas kwam hij in de race vervolgens alsnog in de problemen door allerlei technische problemen. Dan deed de rem het niet, dan was er een olieprobleem, en op weer een ander moment besloot de motor om er maar mee op te houden. Hoewel zijn ingenieurs er ongetwijfeld alles aan zullen doen om hem dit keer wél een goede auto te geven is het afwachten of dat voor de verandering wel een keertje lukt.
Hoe dan ook is weer duidelijk dat Red Bull het gat met Ferrari aardig gedicht heeft -- en zelfs dat het gat met Mercedes steeds kleiner wordt. Dit betekent niet dat Max of Ricciardo kans maken op pole position -- Mercedes kan op de dag van de kwalificatie altijd extra power vinden -- maar als de Renault-motor zaterdag en zondag voor de verandering geen problemen geeft is een podiumplaats wel degelijk mogelijk.