1. Home
  2. De Prius is dood, leve de Panamera!

De Prius is dood, leve de Panamera!

Geen categorie05 apr 2013, 13:59
'Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.'
Deze quote van Winston Churchill kwam spontaan op bij het lezen van het pleidooi dat de groene gekkies van Milieudefensie houden voor een aanpassing van de normen die de Belastingdienst hanteert om een auto als milieuvriendelijk te bestempelen. De reden hiervoor is de gruwel voor groene fietssocialisten: de nieuwe Porsche Panamera S Hybrid is verbruiktechnisch gezien zuiniger dan de Toyota Prius.
Het heeft alles te maken met CO2-waarden. Leasende Panamerarijders kunnen straks van een 14 procent bijtelling genieten, net als de vermaledijde Priusrijders en diverse andere pseudo 'groene' auto's. En dat mag niet van Milieudefensie.
De Belastingdienst baseert zich in zijn oordeel op de Europese verbruikstest NEDC. Net als Priussen worden Panamera's in die test onder de meest optimaal denkbare omstandigheden getest. Milieudefensie is nu tegen die NEDC-testmethode en wel hierom:

'Automobilisten die zich willen houden aan de rijstijl van de NEDC-test, kopen geen Porsche.'

Aha, klinkt daar iets te nadrukkelijk de linkse 'gospel of envy' door, waar Churchill op doelde? Iedereen op de fiets, of hooguit in zo'n lelijke Prius. En dat allemaal in het kader van 'its equal sharing of misery.'
Waarom zou de burger niet in een 'groene' Porsche van 130.000 euro mogen rijden? Voor een beetje aangeklede Tesla Model S ben je net zo veel kwijt. En dan hebben we het maar niet over waar de stroom vandaan komt of de enorme milieubelasting van de vuile productie van dergelijke auto's.
Er is nog een boodschap van de valse profeten van de duurzaamheid te ontkrachten. Naar de mening van Milieudefensie wordt Porsche nu gestimuleerd tot 'greenwashing door een belastingstelsel dat niet op deze trucs is berekend.' Ho, stop.
Die 'trucs' waren kennelijk prima zolang het stekkerhybrides als Opel Ampera, Chevrolet Volt en Toyota Prius Plug-ins betrof. Maar dat duurzame sprookje is al eerder aan diggelen gegaan in een onderzoek door de NOS, waarin is aangetoond dat dit soort hybride auto's tot 80 (!) procent meer fossiele brandstof verbruiken dan de fabrikanten opgeven. De oorzaak hiervan heeft met dezelfde menselijke factor te maken die zo treffend is verwoord door een Porsche-woordvoerster: 'Natuurlijk bepaalt je rechtervoet of je deze verbruikscijfers in praktijk ook haalt.'
In het licht van Churchills gestelde 'creed of ignorance' -van in dit geval onze Milieudefensievrinden- is er nog een punt dat een duurzaamheidsclaim van om het even welke stekkerhybride onderuit haalt. Autovisie-columnist Jeroen Jongeneel schreef al eens:

'Iedereen weet (of zou moeten weten) dat dat genoteerde officiële verbruik alleen voor de éérste honderd kilometer geldt. Wie z'n wagentje dan aan de stekker hangt en pas daarná weer gaat rijden, zou aan de norm kunnen voldoen. Wie 350 kilometer per dag aflegt, die tuft indirect een kleine 300 kilometer gewoon op benzine. En dan wordt er véél meer CO2 uitgestoten.'

Het bewijs van een duurzaam falend CO2-beleid via de heilige koe. En weer denk ik aan Churchills woorden, een 'philosophy of failure.'
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten