Een blik op de "Top 25 Nederlandse mediamerken" leert ons dat. Voor de vierde keer heeft Interbrand Amsterdam namelijk onderzocht wat de populairste mediamerken van het jaar zijn. Dat zijn dus de bedrijven die het gaafst, hipst en positiefst worden gevonden in Nederland.
Vorig jaar was de gelukkige nog Nederland 1 (ja, echt), maar dit jaar is de nummer twee van 2012 doorgestoten naar de eerste plek: nieuwswebsite Nu.nl. Inderdaad, een internetpagina zonder offline variant laat alle kranten, alle televisiezenders en alle tijdschriften achter zich. Met eigen ogen kunnen we zien hoe het internet de media revolutioneert, en alle verouderde businessmodellen genadeloos aan de kant schuift. Dit zien we niet alleen aan de positie van Nu.nl, maar ook aan andere mediamerken die opstomen. Zo klimt Uitzending Gemist van de 14e plek in 2012, naar de 2e plek nu. Verder komt TVGids.nl nieuw binnen op 6, en RTL XL (het Uitzending Gemist van de RTL-zenders, zeg maar) op 18. De internet-initiatieven doen het meer dan prima.
Wie het zonder uitzondering slecht doen, zijn de kranten. Het Algemeen Dagblad zakt van 8 naar, 13, De Telegraaf zelfs van 4 naar 17, De Volkskrant van 12 naar 19 en het NRC Handelsblad van 21 naar 25. Dat die sector het zo slecht doet, is zeer opmerkelijk. De kranten zijn namelijk niet alleen uitgevers van dagelijkse papieren nieuwsbundels, maar knallen ook aan de lopende band artikelen op hun eigen websites. Het zijn ook online ondernemingen, met gratis én betaald nieuws op het 'worldwide web'. Als er iemand op de golven van de internetrevolutie had mee moeten kunnen surfen, dan waren het de kranten wel.
Dat er geen animo voor nieuwssites zou zijn, is in ieder geval onzin getuige de koppositie van Nu.nl. Blijkbaar hebben de dagbladen een bepaald foefje niet door, waar Nu.nl heel handig in is. Mijn gok is dat het Nu's legendarische korte, snelle berichtjes zijn. Nieuws op internet moet altijd kort, korter, kortst. Tussen de boterhammen op werk door, snel op je mobiel even checken voordat je trein arriveert of gewoon op het toilet tijdens een boodschap. De enkeling die vervolgens nog behoefte heeft aan duiding surft wel naar één van de opiniewebsites die Nederland telt.
We zien dus dat online het in 2013 een stuk beter doet dan de kranten, maar ook beter dan veel (kabel-)televisiebedrijven. De enige sector die niet door internet uit de markt geduwd lijkt te worden, is radio. BNR Nieuwsradio, Sky Radio en Radio 2 doen het allemaal heel behoorlijk en stijgen flink. De verklaring ligt 'm denk ik in het feit dat Nederland miljoenen forenzen kent, en tijdens één van de twee dagelijkse autoritten gewoon geen andere keus heeft dan de radio opzetten. Aangezien de meeste auto's nog geen wifi hebben, en internet de auto dus helemaal niet kán binnendringen, blijft de radio oppermachtig. Veel van die eerdergenoemde forenzen zullen trouwens ook tijdens het werk de radio aanslingeren. Is namelijk de enige vorm van media die je tegelijkertijd met het doen van werk kan consumeren.
Verder zijn er letterlijk tientallen online radiostations, maar merktechnisch slaan die geen deuk in een pakje boter. De traditionele zenders blijven zo goed als de markt domineren. Een knappe prestatie in snel digitaliserende tijden zoals deze! Daar kunnen krantenbobo's Sjuul Paradijs en Peter Vandermeersch nog wel een puntje aan zuigen.