1. Home
  2. Het noodzakelijke hoofddoekverbod

Het noodzakelijke hoofddoekverbod

Geen categorie01 apr 2011, 10:15
In het belang van de vrijheid zal er een algemeen hoofddoekverbod moeten komen op scholen.
De discussie rondom de neutrale staat wordt tegenwoordig (jammer genoeg) veelal gevoerd rondom de al dan niet wenselijkheid van de islamitische hoofddoek. Dat die islamitische hoofddoek veel meer is dan 'zomaar een stukje stof' moge ondertussen wel duidelijk zijn. Was het dat namelijk wel geweest dan was de felheid van zowel voor- als tegenstanders ongetwijfeld stukken minder.
Eén van de standaard argumenten van de voorstanders van de islamitische hoofddoek is dat vele vrouwen alleen met hoofddoek op de mogelijkheid hebben om te sporten, deel te nemen aan het arbeidsproces et cetera. Uiteindelijk, zo gaat het argument, zullen al die vrouwen zich door deelname aan de maatschappij emanciperen en de hoofddoek vaarwel zeggen. De islamitische hoofddoek fungeert zo bezien als cruciaal element in emancipatie van een grote groep vrouwen.
Onlangs werd dit argument weer eens van stal gehaald. Ditmaal door ene Ferdows Kazemi in de Volkskrant, die haar omschrijft als een al achttien jaar in Nederland wonende Iraanse. Kazemi beschrijft hoe de meisjes in haar Iraanse dorp het door hun vaders werd verboden om zonder hoofddoek op naar school te gaan. Uiteindelijk waren het volgens Kazemi echter wel déze meisjes die later als ontwikkelde vrouwen de straat opgingen om te protesteren tegen 'die onderdrukkende en bevrijdende doek'. Op het einde van haar stuk schrijft Kazemi:

Ik mag een vrouw niet thuis laten zitten. Zonder hoofddoek mag zij immers niet naar school of naar het werk. Ik mag geen enkel mens het recht op ontwikkeling ontnemen en een vrouw al helemaal niet. Omdat de vrouw dat recht zelf verdiend heeft en niet cadeau gekregen. (...) En ik mag voor een vrouw niet bepalen wat zij wel of niet mag dragen. Als ik de doek verbied, onderscheid ik me niet van de religie die de doek gebiedt. Dan kan ik me niet meer verheven voelen boven die religie. En ik moet als vrij mens verheven blijven boven elke religie. (...) Gun die vrouwen hun doek. Bescherm hen tegen verdere onderdrukking door ze van achter het aanrecht naar de universiteitsbanken en de overheidsbanen te verplaatsen, al dan niet met die doek om.

Twee dingen vallen meteen op. De standaard argumentatie dat al die vrouwen uit vrije wil met een islamitische hoofddoek rondlopen, is blijkbaar onzin. Zonder islamitische hoofddoek mogen zij zich immers niet buitenshuis vertonen. Ten tweede is de islamitische hoofddoek geen mode-item of cultureel ingegeven kledingstuk, maar is het dragen ervan wel degelijk een religieus gebod. Daarmee zijn gelijk al twee veel gehoorde argumenten van tafel.
Het kwalijke aan Kazemi's betoog is echter haar gevaarlijke pragmatische insteek die in feite neerkomt op het toegeven aan achterlijke denkbeelden die zo'n 1400 jaar geleden in de woestijn zijn ontstaan. Het lijkt mij dat die achterhaalde denkbeelden moeten worden áángepakt, en dus niet oogluikend worden toegestaan. Ook niet onder het mom van het wellicht sympathiek klinkende 'haal ze achter het aanrecht vandaan'-argument. We leven hier per slot van rekening in Nederland, niet in één of andere islamitische theocratie.
Om duidelijk te maken dat het de normaalste zaak van de wereld is dat vrouwen zich in Nederland buitenshuis zonder hoofddoek begeven zal moeten worden begonnen met een algemeen hoofddoek verbod op basis- en middelbare scholen. Meisjes kunnen hun de personen die hen willen verplichten een hoofddoek te dragen op die manier wijzen op de schoolregels. En iedere ouder die zijn of haar dochter om die reden thuishoudt moet keihard worden aangepakt.
Na afronding van de middelbare school zullen de meisjes een weloverwogen eigen keuze kunnen maken om al dan niet alsnog een islamitische hoofddoek te dragen. Doordat de ouders (en andere familie) er dan inmiddels ook aan gewend zullen zijn dat hun dochter geen hoofddoek draagt, zal de druk vanuit die hoek naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk zijn verminderd (en hopelijk zelfs verdwenen).
Kortom, wie de emancipatie van de vrouw een warm hart toedraagt, zal de islamitische hoofddoek niet oogluikend moeten toestaan, maar juist fel moeten strijden om minderjarigen ervan te vrijwaren.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten