60 tot 80 procent haalt geen startkwalificatie in het onderwijs. Het overgrote deel van de Roma-meisjes volgt zo weinig onderwijs, dat het ze niet lukt een startkwalificatie (een diploma op VMBO2-niveau) te behalen. De situatie is een stuk schrijnender dan gedacht. Maar moeten we alles op alles zetten om ze toch met een diploma de arbeidsmarkt op te sturen? Of is het eigenlijk wel best?
Registratie van schoolgegevens op basis van etniciteit mag niet, dus we weten niet precies om hoeveel meisjes het gaat, maar het is een probleem, veel groter nog dan onder Roma-jongens die het gemiddeld ook slechter doen, vertelt onderzoekster Martha de Jonge van het Trimbos.
De problemen beginnen bij de grote taalachterstand en de ongunstige omstandigheden die samenhangen met een lage sociaal-economische status. Daarbij vindt men het in Roma-kringen gewoonweg niet belangrijk dat de meisjes een diploma halen. Het is gebruikelijk dat ze zeer jong trouwen en vervolgens voor het huishouden gaan zorgen. Waarom zouden ze dan moeite doen op school?
De onderzoekers willen echter blijven investeren om de meisjes op school te houden:
Volgens de onderzoekers kan naast taalonderwijs op jonge leeftijd, cultuurbegrip op school, en intensieve begeleiding van het Roma-gezin, bijvoorbeeld door onderwijsconsulenten, voorkomen worden dat een groep meisjes afhaakt.
Natuurlijk ontzettend nobel, maar is het echt het beste om deze meisjes in het Nederlandse keurslijf te manouvreren? Het is prima dat er mogelijkheden zijn voor Roma's die graag een opleiding willen volgen, maar het is de vraag wie er nu echt slechter van wordt, wanneer er Roma-meisjes gewoon voor het huishouden blijven zorgen.
En al met al zal het een hoop geld en moeite kosten om Roma-meisjes massaal te laten afstuderen. En wat als het lukt? Ofwel er zullen hordes meisjes met een diploma achter het aanrecht staan. Ofwel de Roma's geven hun eigen cultuur op om langzaam op te gaan in de Nederlandse. Natuurlijk hopen dromers op het laatste.