Volgens een nieuwe publicatie van het CBS zijn consumenten minder positief over de economie dan enkele maanden geleden. Met name sinds de tweede helft van 2018 is het vertrouwen van consumenten gekelderd. Verder maken mensen zich meer zorgen om toekomstige werkloosheid, niet geheel verrassend gezien de berichtgeving rondom de economie. Consumentenvertrouwen
[caption id="attachment_233308" align="aligncenter" width="548"]
consumentenvertrouwen afgezet tegen de tijd. Bron:
CBS" width="548" height="346" /> Het gemiddelde consumentenvertrouwen afgezet tegen de tijd. Bron: CBS[/caption]
Zoals op de bovenstaande weergave te zien is heeft het consumentenvertrouwen een flinke knauw gekregen in de tweede helft van 2018. Ook de internationale beurzen gleden weg in een correctiefase. Dat het consumentenvertrouwen laag is en men zich zorgen maakt om de toekomstige financiële situatie heeft zijn weerslag op de consumptie-economie. Wanneer huishoudens minder transacties voor consumptiegoederen doen, daalt de omzet in dat deel van de economie. In dat soort situaties vallen kledingmerken vrij vroeg om, zoals
Supertrash.
Werkloosheidsverwachtingen
[caption id="attachment_233311" align="aligncenter" width="546"]
De werkloosheidsverwachtingen van Nederlanders afgezet tegen de tijd. Bron: CBS[/caption]
Behalve een minder positieve attitude tegenover de economische ontwikkelingen maken Nederlanders zich ook meer zorgen om mogelijke werkloosheid wanneer de economische omstandigheden verslechteren. In vergelijking met 2016 neemt het pessimisme snel toe. De vraag wanneer het vertrouwen herstelt ligt onder meer aan de uitkomst van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China (en mogelijk zelfs Europa), de onzekerheden over de bankensector in Duitsland en de industriële productie. Kortom een woelige tijd.