We mogen voortaan alleen nog in dure kleding lopen die honderd jaar meegaat.
Na het gezeur over Zwarte Piet en vuurwerk hebben de beroepsklagers weer iets nieuws gevonden waar ze zich vol passie op storten: de goedkope kleding van de in Nederland nieuwe winkelketen Primark. Er is altijd wel iets om over te klagen en te zeuren en te janken.
Wat u moet weten: Primark gaat redelijk ethisch te werk vergeleken met andere winkelketens. Primark verliest de belangen van arbeiders in landen als India niet uit het oog. Daar zouden we blij mee moeten zijn. Maar daar gaat het nu allemaal even niet om. Er moet immers geklaagd worden.
Het geklaag is nu dat hun kleding zó goedkoop is dat je het vaak moet vervangen. "Wegwerpkleding," noemen de klagers het. En dat is slecht, want dat is geen duurzame kleding die je lang genoeg draagt. Geen grap. Via de campagne schonekleren.nl:
Primark geeft daarnaast het slechte voorbeeld aan andere kledingmerken. Het is niet gunstig dat het merk een constante neerwaartse druk uitoefent op de prijzen in de hele sector. Het verleidt consumenten tot het kopen van veel en goedkope kleding en lijkt daarmee een aantrekkelijk alternatief om geld te besparen. Je koopt lekker veel en als de kleding stuk gaat koop je gewoon nieuwe. De kwaliteit en de duurzaamheid van het kledingstuk doen er dan niet meer toe en in feite kopen we meer van wat snel stukgaat, een niet duurzame vorm van consumptie. Uiteindelijk wordt alleen Primark hier beter van. En zelfs als binnen dit fast fashion-model Primark wel zorgt voor goede arbeidsomstandigheden is het risico erg groot dat andere merken dit juist niet doen. Wat ons betreft heeft ook Primark nog een lange weg te gaan!
Deze beroepsklagers, want dat zijn het, anders zouden ze deze onzin niet opschrijven, willen dus niet dat consumenten de keuze hebben om vaak goedkope kleding te kopen. Eigenlijk zouden we alleen nog maar dure kleding moeten kopen die superstevig is. Bergschoenen, broeken met ritsen om de broekpijpen eraf te halen voor de zomer, etc. - wel zo praktisch en 'duurzaam'.
Wat mij betreft bepalen consumenten wat ze willen kopen. Ik geloof namelijk in de vrije markt, en ik geloof in keuzevrijheid. Als een trui van de Primark na drie maanden kapot is, dan zou ik er geen kleding meer kopen. Dat er mensen zijn die dat wél doen, interesseert me echt helemaal niets. Laat ze gewoon kopen wat ze willen.