Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) was afgelopen week te gast in het Verenigd Koninkrijk om te spreken met zijn Britse collega's over de op handen zijnde Brexit. Hem vielen een aantal zaken op. Waaronder het feit dat politici momenteel nog steeds inhoudelijk discussiëren over hoe een Brexit er dan precies uit moet komen te zien. Een misser volgens Omtzigt: 'ze hadden voorafgaand aan het referendum al een idee moeten hebben van hoe een Brexit er ongeveer uitziet'. Volgens Omtzigt is de kans zeer reëel dat er een chaotische harde Brexit op Nederland afkomt. Dat is heel erg jammer natuurlijk, want hierdoor is het
lastig voor Nederlandse ondernemers om zich voor te bereiden op de nieuwe juridische realiteit. Maar de Britten laten behalve henzelf ook hun partners in Europa in de steek. Want ook in Nederland is er dus enige chaos omdat men in Londen gewoon geen meerderheid kan vinden voor welke vorm van consensus dan ook.
En hoe die Brexit eruit komt te zien? Geen idee!
Hij duidt de verwoede pogingen om nog tot een akkoord te komen als een fatalistische onderneming: 'het is eigenlijk veel te laat' zo stelt het CDA-Kamerlid. Dat Omtzigt in Londen poolshoogte neemt om te leren van de Brexit-perikelen is mooi meegenomen voor Nederland. In het geval dat Nederland haar relatie met de Europese Unie, vanwege welke
omstandigheid dan ook, wil herzien, dan zijn de ervaringen van de Britten mooi meegenomen.
Verder voegde de CDA'er eraan toe 'niemand wil het, die chaos, maar er is geen meerderheid voor wat dan ook'. Het Brexit-referendum gaat dan ook de boeken in als de meest desastreuze vorm van deze vorm van directe democratie. Alvorens zo'n referendum wordt georganiseerd moet er natuurlijk wel een soort van plan liggen. Dat lag er niet. En dat ligt er nog steeds niet. In plaats daarvan werpen
saboteurs in het Lagerhuis allerlei onmogelijke wegblokkades op.
De veranderende juridische realiteit heeft natuurlijk impact op de logistieke bevoorrading van het Verenigd Koninkrijk. Zo
waarschuwen supermarkten voor lege schappen vanwege de Brexit.