Laten we stoppen ons zorgen te maken over allochtone kindertjes.
Jarenlang maakten we ons zorgen om de leerprestaties van allochtone leerlingen. Inmiddels kunnen we dat
achterwege laten. Terwijl allochtonen steeds beter presteren, zakken de prestaties van autochtone leerlingen steeds verder terug. Een zorgelijke ontwikkeling.
Kennelijk hebben alle investeringen in allochtone leerlingen gewerkt. Alle extra aandacht, taalbijspijkering en gedoogzesjes op hun tijd, hebben ervoor gezorgd dat de resultaten van allochtone leerlingen steeds minder bij autochtone achterblijven. Nu de taalachterstand steeds minder een probleem is, blijken allochtone leerlingen prima te gaan presteren.
Maar niet alleen het gepamper van ons uit draagt hieraan bij. Allochtone leerlingen wíllen leren; hun ouders willen investeren in de schoolloopbaan van hun kind. Ze hebben de inzet en motivatie die bij autochtone leerlingen ontbreekt.
Het is zeker niet alleen zo dat allochtone leerlingen beter zijn gaan presteren, ook zijn autochtone leerlingen het slechter gaan doen. Voor de autochtoon zijn alle luxe en mogelijkheden vanzelfsprekend en we zien weinig reden om nog hard ons best te doen.
Maar wat is het probleem van de autochtone leerling? Enerzijds dat ze te lui en verwend zijn. Met alle luxe en mogelijkheden die voor ons zo vanzelfsprekend zijn, is er weinig reden om hard te werken. Waar allochtone leerlingen vaak een diploma halen op een niveau hoger dan hun ouders, vinden autochtone leerlingen een niveautje minder ook wel best.
Anderzijds is ook de leercultuur niet stimulerend. Jarenlang zijn we volop bezig geweest de achterstandsleerlingen op te krikken. Excellente prestaties werden hierbij niet gewaardeerd; deze benadrukken enkel de achterstand van de zwakkeren. Des te meer reden voor de autochtone leerling om zich er gemakkelijk vanaf te maken.
Tijd om de fascinatie met de zwakkeren op te geven. Deze blijken zichzelf inmiddels prima te ontwikkelen. Daarbij is het tijd om een einde te maken aan de cultuur die goed presteren afremt. Alleen zo kunnen we voorkomen dat de autochtone leerling de nieuwe achterstandsleerling wordt.