De iPad en de iPhone zijn eer doorslaand succes. Deze zegetocht kan je de Apple-topman Steve Jobs niet ontzeggen. Het grote nadeel is dat bij Apple alles extra via de iStore moet kopen. Dat ondervonden uitgevers van tijdschriften en kranten die dachten apart via hun eigen website abonnementen voor de iPad en iPhone aan de man te brengen. Fout gedacht. Apple was het hier niet mee eens en dreigde met allerlei juridische actie.
Nu is Apple redelijk machtig, maar dat zijn de uitgevers ook. Achter de schermen moeten er onderhandelingen gevoerd zijn want Apple is nu teruggekomen op een eerdere beslissing alles via de
iStores te laten lopen:
Apple lijkt met het besluit om een nieuwe abonnementendienst in te stellen voor uitgeverijen een eerder plan terug te draaien om alle transacties via de App Store te laten gaan. Zij lagen de afgelopen weken overhoop met verschillende krantenuitgevers over de eis dat ze hun iPad-kranten via de App Store moesten aanbieden.
De regeling die eruit is gekomen is een overwinning voor de uitgevers: Als Apple een nieuwe abonnee introduceert, krijgt Apple 30 procent. Als de uitgever een bestaande of nieuwe abonnee introduceert, mag deze de volle 100 procent houden en krijgt Apple niks, aldus Steve Jobs. Een commercieel verstandige beslissing van Apple haar monopoliepositie los te laten.