De automobilist moet het wéér ontgelden.
Ook de ANWB is absoluut niet te spreken over het 'herfstakkoord,' dat ook wel het dertigzilverlingenakkoord wordt genoemd. Hoofddirecteur Guido van Woerkom is namelijk woedend dat de automobilist
het wéér moet ontgelden: "Er wordt voortdurend gekeken naar de automobilist. Dat vinden wij veel te makkelijk."
Te makkelijk en vooral natuurlijk ook onacceptabel. De automobilist is de afgelopen jaren al genoeg afgezet. Als je niet beter wist zou je bijna denken dat mensen met een auto gezien worden als vijanden van de staat; een soort van vervuil-dhimmies in een groen-religieuze samenleving.
Zo staat in het akkoord o.a. dat de geplande accijnsverhoging op benzine inderdaad doorgaat. Daarnaast gaat de motorrijtuigenbelasting omhoog. Alleen met die maatregel al pakt de staat 200 miljoen euro van u af. Tenslotte gaat de aanschafbelasting voor auto's ook omhoog. Bij die laatste maatregel worden zowel de consument als de producent/verkoper gepakt. Door de hogere belasting gaan de prijzen immers omhoog, waardoor er minder auto's worden verkocht. En dat op een moment dat de meeste bedrijven het al vreselijk moeilijk hebben omdat de economie al jaren op haar gat ligt.
De accijnsverhoging heeft, het zal u niet verbazen, een grote impact op benzinestations die vlakbij de Duitse grens staan. Mensen die in die regio wonen zullen namelijk gewoon bij onze oosterburen gaan tanken; daar is de benzine veel goedkoper. Dit is het zogenaamde weglek-effect. Iedereen heeft daarvan gehoord, maar de regering blijkbaar niet. Of het interesseert de boven ons gestelden gewoon geen bal. Dat kan natuurlijk ook.
Het is terecht van de ANWB dat het zich hiertegen verzet. Jammer genoeg komt het allemaal wat te laat. Het kabinet blijft namelijk gewoon zitten, voor een groot deel doordat twee zogenaamd rechtse partijen het prima vinden om automobilisten weer eens lekker uit te zuigen.