Afgelopen vrijdag hebben D66 en GroenLinks - die samen de links-liberale as van het Amsterdams gemeentebestuur gaan vormen - hun 'hervormingsagenda' voor Amsterdam gepresenteerd. Volgens D66-fractievoorzitter Jan Paternotte en GroenLinks-fractievoorzitter Rutger Groot Wassink is dit linkse gruwelakkoord 'het groenste en meest hervormingsgezinde akkoord' dat in Amsterdam ooit is afgesloten. Dat is een progressief eufemisme voor een verschrikkelijk links bestuur de komende vier jaar in de socialistische stadsrepubliek. Nou is men in Amsterdam wel gewend door de dictatuur van de PvdA, die in Amsterdam langer op het pluche zitten dan de communisten in de voormalige Sovjetunie, maar dit akkoord is nou niet bepaald een liberale afrekening met de socialistische alleenheersschappij van de PvdA. Integendeel.
D66 mag dan glansrijk de gemeenteraadsverkiezingen hebben gewonnen van de PvdA, GroenLinks met zijn schamele 6 zetels heeft de onderhandelingen van D66 (14 zetels) gewonnen. De radicalinski's zien eindelijk hun kans schoon om hun radicaal-ideologische duurzaamheidsagenda op te leggen aan Amsterdam. Alles en iedereen zal verduurzamen. Overal moeten zonnepanelen worden geplaatst, de CO2-uitstoot moet met 20% worden gereduceerd en er komt een klimaatfonds van 72 miljoen euro. Amsterdam moet een circulaire stad worden. Dat is een links modewoord voor het constant recyclen en hergebruiken van grondstoffen.
Omwille van de 'radicale vergroening' en de 'verduurzaming' wordt een ecologische jihad gevoerd tegen de auto. De auto is namelijk de duivel in de beleving van de milieugekkies. Deze primitieve autohaat wordt niet eens ontkend door de Amsterdamse baas van GroenLinks:
'Wij willen autobezit in de stad ontmoedigen en ervoor zorgen dat Amsterdam weer de fietshoofdstad van Europa wordt.'
In Amsterdam mag als het aan D66 en GroenLinks ligt alleen nog maar 30 kilometer per uur worden gereden, want de bakfietsende hipstersachterban van de links-liberaleautoritaire congsi moet vrij baan krijgen met hun kleinburgerlijke provincialistische fietsbelterreur. Alles moet wijken voor de bakfiets hebben ze afgesproken in hun 'hervormingsagenda'. De ecojihadisten willen de auto helemaal de stad uitpesten. Auto's mogen nog wel geparkeerd worden buiten de ring en dan mag je met het collectivistischopenbaar vervoer nog wel de stad in. Wat een feest!
Echt radicale verduurzamers haten de auto zo intens dat ze het liefst de auto helemaal zouden uitbannen en terug zouden willen naar de middeleeuwen toen men nog met paard en wagen reed. Als het maar duurzaam is. Prachtig dat progressieve vooruitgangsgeloof. En nu vooruit?
Alsof al deze groene gekkigheid nog niet genoeg is doet men ook nog een greep in de portemonnee van de autobezitter. De tarieven van parkeervergunningen in Amsterdam moeten namelijk fors omhoog. Veel autobezitters moeten voor hun parkeervergunningen het dubbele gaan betalen. Naast de duurzaamheidsmanie van het nieuwe Amsterdamse gemeentebestuur staan er nog meer leuke dingen voor de progressieve achterban van GroenLinks en D66 in. Zo gaat er 8 miljoen extra naar cultuur, waar ruim 1 miljoen voor broedplaatsen van anarchisme en radicalisme. Ook gaan er miljoenen extra naar onderwijs vanwege dat kenniseconomiedingetje van D66, die zich inmiddels geprofileerd heeft als onderwijspartij. Amsterdam wordt nu een kennisstad.
Er zitten ook goeie dingen in het coalitieprogramma van GroenLinks en D66, moet je wel hard zoeken. Zo wordt er paal en perk gesteld aan de inzet van cameratoezicht en preventief fouilleren in Amsterdam. De 'hervormingsagenda' vindt dit beiden ineffectieve instrumenten, wat ook wel gebleken is, en een aanslag op de privacy van burgers. Verder doet deze coalitie niet veel aan veiligheid. Dat vindt men niet zo belangrijk.
Ook zijn D66 en GroenLinks overeengekomen dat er een einde wordt gemaakt aan het vermaledijde systeem van erfpacht, een steen des aanstoots van veel woningbezitters in de stadsrepubliek. In plaats daarvan komt de eeuwig durende pacht, waarbij woningbezitters slechts eenmalig een beedrag hoeven te betalen. Pachtverhogingen of jaarlijkse rekeningen behoren tot het verleden. D66-fractievoorzitter Paternotte over dit plan:
'dit maakt een einde aan de schaamteloze afroming van de woningwaarde door de stad. Wij geven de huizenbezitters zelf de touwtjes in handen.'
Er zit echter een addertje onder het gras waardoor dit hele plan op losse schroeven staat. Dit plan moet worden voorgelegd aan de Amsterdamse kiezer via een referendum, dat wordt gehouden tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten in 2015. Aangezien erfpacht de gemeente Amsterdam 100 miljoen per jaar oplevert en de meerderheid van de Amsterdamse kiezers geen eigen woning bezit en profiteert van de government goodies, die mede bekostigd worden uit de opbrengsten van het erfpachtsysteem, zal dit plan wel een zachte dood sterven bij een referendum. Dit plan had gewoon zonder referendum doorgevoerd moeten worden. Er is immers een democratisch mandaat afgegeven door de kiezer in maart bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dat ellendige kroonjuweel hangt D66 nog altijd als een molensteen om haar nek.
Dit bakfietsakkoord is nu wel met tromgeroffel gepresenteerd door GroenLinks en D66, maar er is nog altijd een derde partij nodig om aan een meerderheid te helpen. Dat zal SP, VVD of de PvdA worden. Eén van deze drie partijen zal moeten tekenen bij het kruisje. Heel democratisch ook. Dat zal de PvdA wel worden. Die heeft alles over om weer op het pluche in Amsterdam te komen. Bovendien staan de hoofdstedelijke socialisten ideologisch het dichtst bij dit bakfietsakkoord.