De zender zou overmatig drankgebruik aanmoedigen. De alcoholbranche wil daar natuurlijk niet mee geassocieerd worden. Laten ze dat wel gebeuren dan heeft dat niet alleen negatieve impact op hun reputatie, maar worden ze mogelijk zelfs het slachtoffer van de bemoeizucht uit Den Haag.
Zo rolt de Nederlandse politiek immers al jaren.
Grolsch en andere drankfabrikanten hebben
RTL laten weten dat ze niet langer bij diens zenders zullen adverteren als het programma 'Oh Oh Daar Gaan We Weer' niet onmiddellijk van de buis verdwijnt. Volgens de bedrijven moedigt RTL namelijk
het misbruik van alcohol aan. En daar willen zij niets mee te maken hebben. In een brief aan de RTL-directie schrijft directeur Peter de Wolf van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA):
"Wij roepen op onmiddellijk te stoppen met dit programma. Overmatig alcoholgebruik wordt door RTL gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd. Iedereen, ook het bedrijfsleven, werkt er keihard aan om overmatig drinken tegen te gaan en dat is de afgelopen jaren ook succesvol geweest. De beeldvorming door RTL in programma's als Oh Oh Daar Gaan We Weer, maar ook Zon, Zuipen, Ziekenhuis, kan contraproductief werken op deze gunstige ontwikkeling."
STIVA waarschuwde RTL al ten tijde van het programma Oh Oh Cherso. Dat heeft klaarblijkelijk niets uitgehaald:
"Maar RTL is hardleers. En deze serie is nog erger dan het origineel. Mocht een gesprek weer nergens toe leiden, hebben we nog een ander drukmiddel in handen. In onze achterban zitten klanten die met hun merken adverteren bij RTL. Misschien moeten we dan voortaan naar andere zenders die wél naar ons luisteren."
Eén van de biermerken die alle advertenties mogelijk wil stopzetten bij RTL is Grolsch. Een woordvoerder van Grolsch legt uit:
"Dit programma werkt averechts op onze agenda om ons mooie product niet in de verkeerde handen te laten belanden."
Normaal gesproken ben ik niet zo van de boycotten, maar het staat ieder bedrijf natuurlijk vrij om te kiezen waar ze wel en niet adverteren. Als RTL duidelijk een
cultuur promoot die haaks staat op de waarden van bepaalde bedrijven is het best logisch dat ze niet langer zaken willen doen met de zender(s).