Op The Post Online hebben ze het jaarverslag (2018) van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) doorgebladerd en wat blijkt? Ze weten niet eens precies wat 'radicale islam' is! Dat is nogal wat! In het verslag geven ze aan onderzoek te hebben verricht naar de 'radicale islam' maar ze komen niet tot een werkbare definitie. Zo noemen ze salafisme wel als onderdeel van dit begrip, en definiëren dit als:
“Een brede ideologische stroming binnen de islam die een letterlijke terugkeer bepleit naar de ‘zuivere islam’ uit de begintijd van de islam.”
Maar de
AIVD stelt ook dat de manier waarop men salafisme uitdraagt, bepalend is voor of het radicaal is of niet. Radicale islam is volgens de AIVD namelijk:
“Bij onderzoek naar de radicale islam gaat [het]hier niet om de geloofsleer van de islam op zichzelf, maar om de manier waarop onderdelen van dit geloof worden opgelegd aan anderen. Vooral wanneer de ander daarbij beperkt wordt in het maken van individuele keuzes.”
Er volgen nog een aantal definities van woorden als 'extremisme' en 'radicale ideologie' die de complexiteit en het probleem hiervan goed onderstrepen, maar het is redelijk plat te slaan aan de hand van een voorbeeld:
Stel ik ben een moslim. Ik ga netjes naar de moskee, bid vijf keer per dag en wil een mooie moslima die mijn geloof net zo serieus neemt als ik. Tot dusver ben ik een 'gematigde moslim'.
Wanneer ik m'n Arabische oom opbel om eens in zijn dorp rond te kijken of er daar nog een fraaie moslima voor mij tussenzit, is er een probleem. Dit kan al als 'radicaal' worden gezien, ondanks dat dit wellicht meer cultureel dan religieus is. Omdat het idee van uithuwelijking op gespannen voet staat met de westerse waarden hier in Nederland.
Afijn, de moslima wordt ingevlogen, we trouwen en na een tijdje begint ze te mekkeren over dat ze zelfstandig wil zijn en een opleiding wil volgen. Die hoofddoek zit ook nog eens veel te strak. Ik probeer haar binnenshuis te houden want m'n hele buurt is natuurlijk haram. Daar betreden we al het terrein van 'extremisme'. Ik beperk namelijk haar vrijheid vanuit religieuze motieven. Maar goed, zie dat maar eens te bewijzen!
Nu vraagt mijn buurt zich natuurlijk af waarom mijn vrouw nooit het huis uit komt en ze beginnen vragen te stellen. Dat moeten we niet willen, dus zoek ik manieren om mijn buurt minder invloed te laten uitoefenen. Een moslim-school in de wijk zien te krijgen, een grotere moskee misschien of vrienden uit m'n oude dorp hierheen proberen te halen? Verzin het maar.
Dat gaat in ieder geval niet zo makkelijk als gedacht, ik krijg ruzie met buurtbewoners en wordt geheid om mijn geloof gediscrimineerd. Dáár zit ergens het vage grensgebied dat mij van extremistische en radicale islamiet tot een daadwerkelijke dreiging maakt. Dát is waar de AIVD in het jaarverslag omheen draait en voor problemen zorgt in het veiligheids- en juridische systeem van Nederland.