Dit is echt knettergek. Tucker Carlson en Ben Shapiro zijn publiek gegaan met emails die ze ontvangen hebben van 'journalisten van de New York Times' die zeggen onderzoek te hebben gedaan naar 'podcasts' in verband met nepnieuws. Shapiro en Carlson worden daarvan beschuldigd. De insteek is duidelijk: die podcasts gecensureerd krijgen. Maar weet je wat dit zo gek maakt? Twee weken geleden ontvingen wij eenzelfde email, maar dan van Pointer (KRO-NCRV). Met precies dezelfde insteek, hetzelfde onderwerp, en de overduidelijk zelfde bedoeling om ons te demonitiseren.
Laten we beginnen met de emails/berichten die Carlson en Shapiro kregen. Zij delen die natuurlijk op sociale media. Wat er gebeurt is namelijk knettergek. Nep-journalisten van linkse media gebruiken hun invloed en bereik om conservatieve journalisten financieel te beschadigen (of erger). Vroeger zouden linkse journalisten de macht controleren. Nu zijn ze pionnen van de macht en worden ze ingezet om journalisten die de macht wél nog controleren kapot te maken.
Kijk maar naar het bericht dat Tucker Carlson kreeg (en zijn reactie erop):
"Goedendag meneer Carlson," begint het berichtje. "Ik hoop dat het goed met u gaan. Ik ben Nico Grant, een journalist voor de New York Times."
"Ik wilde u graag de mogelijkheid geven om te reageren op een artikel dat wij zullen publiceren waarin we kijken naar hoe politieke commentatoren op YouTube praten over de aankomende (Amerikaanse) verkiezingen," gaat het bericht verder. "We maken daarbij gebruik van een analyse uitgevoerd door onderzoekers van Media Matters for America." Dat is een extreemlinkse organisatie.
"Zou u ons vriendelijk een reactie willen geven voor dinsdag, 29 oktober? Bedankt voor uw tijd." Vervolgens komt er een waslijst met 'zaken' die ze erbij willen betrekken: "Er zijn 286 YouTube videos met desinformatie" gedeeld, etc.
En dan komt het: de vragen. "1. Bent u lid van het YouTube partnerprogramma? 2. Zo ja, hoe vaak demonitiseert YouTube uw videos? 3. Heeft YouTube u berichten, emails of notificaties gestuurd in het afgelopen jaar omdat u desinformatie verspreidt? Dank voor uw tijd."
Ben Shapiro heeft PRECIES dezelfde email gehad. Dezelfde vragen. Dezelfde punten:
1/ If you were wondering what the legacy media would plan for its October surprise, wonder no longer: it's here. Today, I received the following text from a reporter at @NYTimes:
Toen ik dit las leefde ik helemaal op. Niet omdat ik het zo geweldig leuk vindt, maar omdat het erop duidt dat dit een internationaal gecoördineerde aanval van de linkse media is. Twee weken geleden kreeg ik namelijk dit bericht van Pointer (uitgezonden op de staatstelevisie!).
Voor Pointer (KRO/NCRV) zijn wij bezig met een verhaal over misinformatie in podcasts. Wij hebben transcripten van alle Nederlandse podcasts doorgenomen om te kijken naar misinformatie in drie categorieën: complottheorieën, medische misinformatie en het verspreiden van de omvolkingstheorie. Uw podcast kwam voor in één of meer van deze categorieën. Als u benieuwd bent naar onze definitie van deze drie soorten misinformatie en om welke van uw afleveringen het gaat, dan kunnen we dit aanleveren.
Naar aanleiding van ons onderzoek willen we u graag wat vragen stellen.
1. Bent u het eens met onze bevinding dat uw podcast misinformatie verspreidt?
2. Bent u zich ervan bewust dat u met deze aflevering(en) mogelijk ingaat tegen de richtlijnen van Spotify, Apple Podcasts, YouTube en andere platformen, die dit soort inhoud vaak verbieden?
3. Bent u ooit door een van deze platformen aangesproken over de inhoud van een aflevering, of bent u ooit (tijdelijk) geweerd van een platform?
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Vriendelijke groet,
Joris Heijkant & Jerry Vermanen
Pointer, KRO/NCRV
Dit is toch bizar?
Of eigenlijk helemaal niet, natuurlijk. Pointer en de New York Times (via de internationaal opererende Media Matters for America) zetten de aanval in op rechtse podcasters. Het gaat hen om demonitisering (dus dat je geen geld kunt verdienen aan je podcasts/videos/etc.) en censuur.
Zoals Ben Shapiro heel terecht zegt op X, "je moet begrijpen dat het doel van deze zogenaamde beschermers van de meningsvrijheid is: het censureren van de oppositie."
Daarbij noemt hij het een "grof schandaal" dat deze linkse nepjournalisten openlijk YouTube (en Spotify) proberen te "intimideren." Waarom? Omdat YouTube en Spotify belangrijke plekken zijn waar mensen hun nieuws vandaan halen. Ze willen die apps/websites totaal domineren, zonder andere meningen en invalshoeken.
Jerry Vermanen is dit mannetje. Hij zit op X. Als zogenaamde 'journalist' zou je denken dat hij zich vooral bezighoudt met wat de overheid doet - en hoe overheidsfunctionarissen liegen en bedriegen. Maar nee, niets is minder waar. Zijn focus ligt eerst en vooral op het beschadigen van mensen met andere meningen en andere invalshoeken. Waarom? Omdat mensen als DDS lastig zijn voor het kartel. En dat kartel is de baas in de politiek én in de mainstream media - zeker bij de staatstelevisie (en radio).
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!
Jerry Vermanen en Joris Heijkant zijn natuurlijk heel zielige mannetjes. Die laatste zit ook op X, maar is daar bepaald niet actief. Niet onder zijn echte naam, tenminste. De kans is natuurlijk groot dat hij als "dataonderzoeker" wel degelijk actief is op X, maar dan 'anoniem'.
Het is triest. Het is zielig. En het is vooral heel sneu. Zoals Ben Shapiro én Tucker Carlson heel duidelijk tegen de New York Times-varianten van dit soort journalistiek gajes zeggen: "F*ck *ff." Dat is míj́n reactie ook. En steek dat achterlijke onderzoekje van je lekker in je r**t.
DDS heeft een NIEUWE Dagelijkse Nieuwsbrief. Abonneer je GRATIS en voor niets op deze NIEUWE dagelijkse nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief is beter dan de oude nieuwsbrief: 1) we doen het in house dus zijn niet afhankelijk van anderen en 2) de layout en indeling van deze nieuwsbrief is veel handiger. Abonneer je dus. Gratis. Vandaag nog!