We kunnen er niet meer omheen: duurzaamheid is niet langer een wens, maar een eis. Eerder maakten bedrijven groene keuzes om meer bewustwording te creëeren met betrekking tot de staat van het klimaat, maar alleen bewustwording is niet genoeg. We moeten actie ondernemen en iets doen met dat bewustzijn. Best lastig als bedrijf, als je ook producten wil blijven verkopen en winst wil maken. Toch kan het wel. Buiten het produceren van duurzame producten kies je als bedrijf voor een duurzamere vorm van marketing. Kies daarom voor digitale marketing door een gespecialiseerd en efficiënt digitaal marketing bureau. Hier krijg je het beste van beide werelden: minder afval en meer impact. Papierloos en productief
Digitale marketing heeft als voordeel dat er bij digitale advertenties, zoals dat gebeurt bij
zoekmachine adverteren, geen afval wordt geproduceerd. Door digitale folders, brochures en catalogi te gebruiken verspil je veel minder papier dan wanneer je deze materialen laat drukken. Hetzelfde geldt voor het versturen van nieuwsbrieven of het ophangen van posters in steden of langs drukke wegen: veel duurzamer om dat digitaal te doen. Daarnaast leidt de afwezigheid van fysieke producten zoals flyers tot minder afval. En van het afval dat we op die manier voorkomen, hoeven we ook niet meer af te komen.
Energiebesparing en verminderde CO2-uitstoot
Je denkt dan misschien dat dit gecompenseerd wordt door het gebruik van extra energie en het geen zin heeft, maar niets is minder waar. Digitale marketing draagt ook bij aan energiebesparing en zelfs een vermindering van CO2-uitstoot. Door gecentraliseerde content online te plaatsen, wordt er minder energie verbruikt voor productie en distributie. Daarnaast is digitale marketing een stuk gerichter, waardoor minder mensen met reclameboodschappen worden benaderd die irrelevant voor hen zijn. Er is dus ook een efficiënter gebruik van middelen
Bewustwording en transparantie
Naast de directe milieuvoordelen kan digitale marketing bijdragen aan een grotere bewustwording van duurzaamheidsthema's. Via digitale kanalen is het makkelijker om transparant te zijn over duurzaamheidsinitiatieven en consumenten aan te moedigen tot duurzamer gedrag. Hierbij kan op eenvoudige manier ingespeeld worden op de doelgroep, om zo met de boodschap zo goed mogelijk aan te sluiten bij de al spelende onderwerpen en issues. Gerichte, duurzame marketing dus.
Digitale marketing is de eerste stap in het verduurzamen van de marketingsector én alle sectoren die gebruik maken van marketing. Door minder afval te produceren dan zijn traditionele tegenhanger, energie te besparen en consumenten op gerichte wijze te informeren, kunnen alle bedrijven op deze manier hun ecologische voetafdruk verkleinen. Hoewel deze voetafdruk nog niet is weggevaagd, is het duidelijk dat digitale marketing een belangrijke rol speelt in de transitie naar een zo duurzaam mogelijke toekomst.