Het is een bittere pil voor de Nederlandse automobilist: de benzineprijzen aan de pomp blijven maar stijgen, en het einde lijkt nog lang niet in zicht. Terwijl velen van ons nog bijkomen van de economische klappen van de afgelopen jaren, wordt nu de portemonnee opnieuw geplunderd. Met een gemiddelde prijs van €2,26 per liter benzine rijst de vraag: waarom wordt autorijden in Nederland een luxe voor de rijken?
Het antwoord ligt gedeeltelijk in de torenhoge accijnzen die de Nederlandse overheid heft op brandstof. Deze belastingen maken benzine hier absurd duur, zelfs in vergelijking met onze buurlanden. En hoewel accijnzen een vast bedrag per liter zijn, zijn het de fluctuerende olieprijzen die nu de echte pijn veroorzaken.
Volgens Hans van Cleef, energiedeskundige bij adviesbureau Publieke Zaken, in het AD is de wereldwijde vraag naar olie groter dan ooit. Dagelijks wordt er nu meer olie verbruikt dan in de geschiedenis van de mensheid. Dit jaar alleen al is de vraag met 3% gestegen naar 103 miljoen vaten per dag, en verwachtingen suggereren dat dit zal groeien naar 108 miljoen vaten per dag in 2028. Ondanks de opkomst van hernieuwbare energieën, blijven vooral opkomende economieën in Azië en binnenkort Afrika, dorstig naar olie.
Dit internationale scenario van stijgende vraag en een tekort aan aanbod drijft de olieprijzen op, en dat voelen wij aan de pomp. De situatie wordt verergerd door de onwil van grote olieproducerende landen om de productie significant te verhogen, wat betekent dat de prijzen waarschijnlijk hoog zullen blijven.
Maar laten we niet vergeten dat de Nederlandse overheid hier ook een rol in speelt. De accijnzen worden gebruikt als een middel om consumentengedrag te sturen, met de automobilist als melkkoe. Het is een schrijnend voorbeeld van hoe de overheid de lasten op de schouders van gewone burgers legt, terwijl ze tegelijkertijd praten over milieubewustzijn en duurzaamheid. De ironie is bijna te pijnlijk.
Artikel gaat verder onder de Nieuwsbrief-oproep: word lid van onze Nieuwsbrief, gratis en voor niets, om CENSUUR van het KARTEL tegen te zijn. Ze willen ons ten koste van alles slopen. Maar als je lid wordt van onze gratis Nieuwsbrief kunnen we jou ALTIJD bereiken!
Deze situatie vraagt om een herziening van het fiscale beleid rondom brandstof in Nederland. We moeten ons afvragen of het wel eerlijk is om de Nederlandse burger zo zwaar te belasten, terwijl de olieprijzen internationaal gezien door het dak gaan. Het is tijd voor transparantie en eerlijkheid in het debat over brandstofprijzen. Tot die tijd blijft de automobilist de dupe van internationale marktdynamiek en nationaal belastingbeleid.