Branding is een van de krachtigste tools die een ondernemer kan gebruiken om zijn bedrijf te onderscheiden op de markt. Dit draait niet alleen om een mooi logo of herkenbare huisstijl, maar meer hoe klanten en partners je in het algemeen zien in vergelijking tot andere bedrijven. We gaan je vertellen hoe je als ondernemer je branding effectief kunt aanpakken.
Wat is branding?
Simpel gezegd omvat branding alles wat je als bedrijf doet om je te onderscheiden van je concurrentie in de markt. Het is een combinatie van je visuele identiteit, zoals je logo en kleuren, je boodschap en je bedrijfscultuur. Een goede branding zorgt ervoor dat je doelgroep je snel herkent en ook vertrouwen krijgt in je producten of diensten. Dit zorgt er weer voor dat ze zich verbonden zullen voelen met jouw merk. Branding kun je in dat geval overal in doorvoeren. Denk hierbij aan je website compleet in die stijl en dit ook doorvoeren in de rest van je bedrijf. Laat
stickers maken om bij pakketjes te doen of uit te delen, voer het door in je reclame en zorg dat je branding op die manier overal terug te vinden is.
Bepaal je doel
Voordat je begint met het ontwerpen van een logo of het kiezen van je huisstijl, moet je voor je bedrijf duidelijk maken wat je doel is. Kijk hierbij naar de missie van je merk, maar ook de visie. Geef antwoord op de kernvragen zoals: ‘Wat wil je bereiken met je bedrijf?’ en ‘Wat is het ultieme doel waar we naartoe werken?’. Door deze vragen te beantwoorden kun je een duidelijk richting geven aan je merk en zo ook aan je branding. Het antwoord op deze vragen zal een rode draad moeten worden in alles wat je doet, dus ook in je branding! Een bedrijf dat voor duurzaamheid staat, kan dan het beste kiezen voor bijvoorbeeld het gerecyclede papier op
Avery.nl, terwijl voor een luxe bedrijf high gloss finish juist weer beter past.
Ontwikkel een herkenbare identiteit
Je visuele identiteit is een belangrijk onderdeel van je branding. Dit is wat mensen het eerst zullen zien en het is ook de eerste indruk die ze van je bedrijf krijgen. Hiermee bedoelen we je logo, kleuren en andere aspecten die het uiterlijk en uitstraling van je merk bepalen. Dit moet niet alleen aandacht trekken, maar ook het vertrouwen van je klanten winnen en je doelgroep aanspreken. Een goed logo moet bijvoorbeeld eenvoudig, maar herkenbaar zijn en de kernwaarden van je merk weerspiegelen. Ook moet het op al je platformen, van website tot drukwerk, in te zetten zijn en herkenbaar blijven. Daar hebben kleuren ook een grote rol bij. Kleuren roepen emoties op. Het is dus belangrijk dat je voor kleuren kiest die je juiste boodschap overbrengen. Zo maak je je branding compleet en zorg je voor een herkenbare identiteit.