verdwaasde kids 5

Rampzalige rekenniveaus bewijzen: ons onderwijs Is kapotgemaakt door ranzige politiek

Binnenland27 feb , 10:54
De schokkende waarheid is onthuld: het rekenniveau van onze pubers is absoluut beschamend. Een recent rapport van de Inspectie van het Onderwijs heeft de diepe wonden blootgelegd die decennia van politieke bemoeienis in ons eens zo hooggeprezen onderwijssysteem hebben geslagen. Waar Nederlandse kinderen ooit bekend stonden om hun uitmuntendheid, zien we nu dat ze struikelen over de meest basale rekenvaardigheden. Dit is geen klein probleem; dit is een catastrofe.
Laten we de feiten onder ogen zien: een overweldigende meerderheid van de leerlingen in het vmbo basis/kader heeft na twee jaar middelbare school nog niet eens het minimale rekenniveau bereikt dat verwacht wordt aan het einde van de basisschool. Zelfs in de hogere echelons van onze onderwijsinstellingen, zoals de havo en het vwo, blijft een significant percentage van de leerlingen achter. Dit is geen toeval. Dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en falend beleid door onze politieke "leiders".
De politiek heeft ons onderwijs veranderd in een experimenteerveld voor hun ideologische fantasieën, waarbij de essentiële basisvaardigheden - zoals rekenen, lezen en schrijven - naar de achtergrond zijn verdwenen. Ze hebben het onderwijs verzwakt met hun eindeloze drang naar innovatie omwille van de innovatie, zonder te zorgen voor solide fundamenten. Het resultaat? Generaties jongeren die niet eens hun eigen bankafschrift kunnen begrijpen.
Maar vrees niet, de oplossingen zijn zo klaar als een klontje, roept de onderwijsinspectie. "Meer tijd en aandacht voor rekenen", klinkt het. Alsof de tijd en aandacht er niet waren, maar door politieke incompetentie verkeerd zijn ingezet. De overgang van basisschool naar middelbare school, een kritieke fase in de ontwikkeling van een kind, wordt gekenmerkt door een chaotische breuk in continuïteit. Verschillende methoden, verschillende termen – het is alsof we onze kinderen expres in de war willen brengen.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het idee om wiskunde in meerdere vakken te integreren. Een nobel idee, ware het niet dat het fundament, de basisvaardigheden, volledig ontbreekt. Het is als het bouwen van een huis op drijfzand.
Het is tijd dat we de waarheid onder ogen zien: de politiek heeft ons onderwijs geruïneerd. Onze kinderen betalen de prijs voor deze ranzige politieke spelletjes. Het is hoog tijd dat we terugkeren naar de basis, naar een onderwijssysteem dat kinderen voorbereidt op de echte wereld, met de vaardigheden die ze daadwerkelijk nodig hebben om te slagen in het leven.
En raad eens wie daar een mooie initiatief voor heeft opgezet? Juist.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten