Het is een schokkend en beangstigend bericht dat ons bereikte via Het Parool : medewerkers van de militaire luchtverkeersleiding waarschuwen anoniem dat het Nederlandse luchtruim buitengewoon onveilig is. Ja, u leest het goed: onze lucht is niet veilig meer. En dit is geen overdrijving of een poging om aandacht te trekken. Het is een kreet om hulp van mensen die dagelijks verantwoordelijk zijn voor onze veiligheid in de lucht – en die nu zeggen dat ze het simpelweg niet meer redden.
De situatie is zo ernstig dat we er rillingen van krijgen. Want als het misgaat – en laten we eerlijk zijn: dat is slechts een kwestie van tijd – dan spreken we niet over een klein incidentje, maar over een ramp met vele dodelijke gevolgen. Denk aan wat er onlangs in Amerika gebeurde, toen een militaire helikopter recht in een civiel vliegtuig vloog, met alle inzittenden dood als gevolg. Dat kan hier dus ook gebeuren. En als dat gebeurt, dan moeten de verantwoordelijke politici en bestuurders strafrechtelijk vervolgd worden. Punt uit.
De kern van het probleem ligt bij de samenvoeging van militaire en burger-luchtverkeersleiding. Een beslissing die zo slecht is uitgevoerd dat het nu een regelrechte bedreiging vormt voor de veiligheid van ons luchtruim. Medewerkers waarschuwen dat ze door een nijpend tekort aan personeel en structurele problemen letterlijk niet meer kunnen waarborgen dat het luchtverkeer veilig wordt geregeld.
Een medewerker vertelt: "We redden het regelmatig niet meer. Door het nijpende tekort aan mensen zijn er de afgelopen maanden meerdere momenten geweest waarop we geen dienstverlening konden bieden."
En dat is nog niet alles. Een ander meldt: "Er zijn regelmatig geen reserves. Verlof is nauwelijks mogelijk. En de kans is groot dat mensen in hun vrije tijd worden opgeroepen omdat er iemand ziek is."
Maar het ergste komt misschien wel uit deze uitspraak: "We betwijfelen of wij nog kunnen voldoen aan de minimumeisen voor vliegveiligheid. Het lijkt nu nog met kunst-en-vliegwerk te lukken. Dat heeft te maken met militaire discipline. Het is bij ons toch: orders ontvangen en mars. Tot het niet meer lukt."
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de absurde orders die binnendruppelen: "We krijgen nu orders luchtmachtmissies altijd te laten doorgaan, ongeacht de gevolgen voor andere activiteiten. Dat betekent: afschalen op burgerverkeer. Dan maar even geen vluchten naar Lelystad."
Laten we even stil staan bij wat dit betekent. Militaire en burgerluchtverkeer delen hetzelfde luchtruim. Als er iets misgaat – en dat risico neemt toe met elke dag dat deze situatie voortduurt – dan praten we niet over een misgelopen vlucht of een vertraagde landing. We praten over botsingen, crashen en mogelijkheden tot massale verliezen van mensenlevens.
Denk aan Eindhoven, waar medewerkers al waarschuwen dat er dit jaar momenten zullen zijn waarop de luchthaven meerdere uren per dag niet kan vliegen door een tekort aan verkeersleiders. Maar het gaat niet alleen om Eindhoven. Het gaat om heel Nederland. Het gaat om elk vliegtuig dat onze lucht invliegt, elk militair toestel dat operationeel moet zijn, en elk burgerlijk vliegtuig dat passagiers vervoert.
De vraag dringt zich op: wie heeft deze puinhoop veroorzaakt? Wie heeft besloten om militaire en burger-luchtverkeersleiding samen te voegen zonder rekening te houden met de consequenties? En wie laat het nu gebeuren dat mensen onder extreme druk werken, zonder reserves, zonder mogelijkheid tot verlof, en zonder garantie dat ze de veiligheid kunnen waarborgen?
Dit is geen foutje. Dit is geen pech. Dit is een structureel falen van onze politici en bestuurders. En als er iets misgaat – en dat zal gebeuren als er niets verandert – dan moeten zij daarvoor ter verantwoording worden geroepen. Niet alleen politiek, maar ook strafrechtelijk. Want dit is geen kleinigheid. Dit is leven of dood.
Het is onbegrijpelijk dat dit soort problemen überhaupt kan ontstaan in een land als Nederland. Een land dat bekend staat om zijn organisatie en precisie. Maar blijkbaar is zelfs dat niet genoeg om de veiligheid van onze lucht te waarborgen.
(Artikel gaat verder onder deze BELANGRIJKE oproep) Blijf altijd op de hoogte en help ons onafhankelijk te blijven! Word nu lid van onze gratis DDS Nieuwsbrief en ontvang dagelijks de beste artikelen rechtstreeks in uw inbox. Zo garandeert u dat wij u altijd kunnen bereiken – óók als Big Tech of het partijkartel ons probeert te censureren. Meld u vandaag nog aan en blijf bereikbaar!
Dus, beste lezer, als u denkt dat dit niet uw probleem is, dan heeft u het mis. Want als er een ramp gebeurt – en dat is een realistische mogelijkheid – dan raakt het ons allemaal. Of u nu vliegt, op de grond blijft, of familie hebt die afhankelijk is van vliegverkeer: dit gaat ons allen aan.
Het is tijd dat politici en bestuurders wakker worden. Het is tijd dat ze stoppen met het nemen van kortzichtige beslissingen die onze veiligheid in gevaar brengen. En het is tijd dat ze luisteren naar de mensen die dagelijks hun leven riskeren om ons luchtruim veilig te houden. Want als ze dat niet doen, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat we een tragedie meemaken die we nooit meer zullen vergeten.
Ben jij al lid van onze nieuwsbrief? Nee? Abonneer je NU dan GRATIS. Zo kunnen we de censuur van het partijkartel en Big Tech altijd omzeilen. Samen staan we sterk!