In de vroege ochtend van 4 april 2023 heeft er een ernstig treinongeluk plaatsgevonden in Voorschoten. Rond 03.30 uur ontspoorde een passagierstrein nadat deze in botsing kwam met een kleine bouwkraan die op het spoor stond. Het ongeluk heeft vooralsnog één leven gekost en negentien mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht, waaronder de machinist van de trein.
Bewoners aan het spoor werden gewekt door het harde getoeter van de trein, lichtflitsen en een enorme klap. Een van de bewoners vertelt dat zijn huis trilde, alsof er een aardbeving plaatsvond. De hele buurt stond buiten en belde 112. Toen ze naar buiten keken, zagen ze de gekantelde trein en mensen die in paniek door de ramen klommen om te ontsnappen. Gelukkig werden de inzittenden van de trein opgevangen door de omwonenden met eten en drinken.
Het traject bij Voorschoten is afgesloten voor onderzoek naar de oorzaak van het ongeval, het bergen van de trein en het herstellen van de schade. Het treinverkeer tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal ligt stil tot zeker 16.00 uur vanmiddag. Aan het einde van de ochtend wordt het treinverkeer van Leiden in de richting van Utrecht, Haarlem en Schiphol weer opgestart.
De machinist van de goederentrein die bij het ongeluk was betrokken, is medisch onderzocht en is in orde, meldt goederenvervoerder DB Cargo. Hij is onderweg naar huis en krijgt nazorg. De NS-machinist van de passagierstrein is gewond geraakt bij de botsing met de bouwkraan op het spoor en heeft botbreuken opgelopen. Hij is naar het ziekenhuis gebracht voor verdere behandeling.
Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.
De bouwkraan die bij het treinongeluk in Voorschoten betrokken was, blijkt van bouwbedrijf BAM te zijn. Het bedrijf wil echter geen uitspraken doen over de toedracht van het ongeval en verwijst naar spoorwegbeheerder ProRail. Het is nog onduidelijk hoe de bouwkraan op het spoor terecht is gekomen en waarom er geen maatregelen waren genomen om te voorkomen dat de kraan op het spoor kon belanden.