In de vroege ochtend van 4 april 2023 heeft er een ernstig
treinongeluk plaatsgevonden in Voorschoten. Rond 03.30 uur ontspoorde een
passagierstrein nadat deze in botsing kwam met een kleine bouwkraan die op het
spoor stond. Het ongeluk heeft vooralsnog één leven gekost en negentien mensen
zijn naar het ziekenhuis gebracht, waaronder de machinist van de trein. Bewoners aan
het spoor werden gewekt door het harde getoeter van de trein, lichtflitsen en
een enorme klap. Een van de bewoners vertelt dat zijn huis trilde, alsof er een
aardbeving plaatsvond. De hele buurt stond buiten en belde 112. Toen ze naar
buiten keken, zagen ze de gekantelde trein en mensen die in paniek door de
ramen klommen om te ontsnappen. Gelukkig werden de inzittenden van de trein
opgevangen door de omwonenden met eten en drinken.
Het traject
bij Voorschoten is afgesloten voor onderzoek naar de oorzaak van het ongeval,
het bergen van de trein en het herstellen van de schade. Het
treinverkeer
tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal ligt stil tot zeker 16.00 uur
vanmiddag. Aan het einde van de ochtend wordt het treinverkeer van Leiden in de
richting van Utrecht, Haarlem en Schiphol weer opgestart.
De machinist
van de goederentrein die bij het ongeluk was betrokken, is medisch onderzocht
en is in orde, meldt goederenvervoerder DB Cargo. Hij is onderweg naar huis en
krijgt nazorg. De NS-machinist van de passagierstrein is gewond geraakt bij de
botsing met de bouwkraan op het spoor en heeft botbreuken opgelopen. Hij is
naar het ziekenhuis gebracht voor verdere behandeling.
Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. De bouwkraan die bij het treinongeluk in
Voorschoten betrokken was, blijkt van bouwbedrijf BAM te zijn. Het bedrijf wil
echter geen uitspraken doen over de toedracht van het ongeval en verwijst naar
spoorwegbeheerder ProRail. Het is nog onduidelijk hoe de bouwkraan op het spoor
terecht is gekomen en waarom er geen maatregelen waren genomen om te voorkomen
dat de kraan op het spoor kon belanden.