Vanmiddag werd tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer gesproken over de storing van 112, waardoor de hulpdiensten gisteren urenlang niet bereikbaar waren. Behalve dat het 112-systeem niet werkte bleken ook problemen bij het informeren van de burger hierover. En tot overmaat van ramp werkten de back-upsystemen die het uitvallen moeten voorkomen het ook niet.
Kamerlid Ronald van Raak (SP) vroeg zich vooral af hoe het toch heeft kunnen gebeuren dat 'een levenslijn als 112 niet bereikbaar was' en ook 'hoe het kan dat drie back-upsystemen niet werkten. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid probeerde zijn vragen te beantwoorden maar wist eigenlijk alleen te melden dat momenteel nog wordt onderzocht wat er gisteren precies is misgegaan.
Dat Van Raak zijn zorgen uit is overigens volledig terecht. De 112-hulplijn werkt normaliter uitstekend en het wegvallen van dit systeem kan mensen het leven kosten. Daarom is het ook zo frappant dat de reservesystemen niet werkten gisteren. Die hadden natuurlijk wel gewoon moeten functioneren. Van Raak vroeg zich af of de minister 'de diensten door een andere provider of telecomaanbieder kan laten overnemen' en tevens 'of het niet onverstandig is om een systeem als de 112-hulplijn afhankelijk te laten zijn van slechts één aanbieder?'
[caption id="attachment_229349" align="aligncenter" width="400"] Minister Ferdinand Grapperhaus (CDA) in de Tweede Kamer. Bron: Kenneth Steffers / Dagelijkse Standaard (c)[/caption]
Minister Grapperhaus heeft aangegeven dat het draaiboek zoals dat er nu ligt blijkbaar niet goed werkt, immers zijn er dus situaties mogelijk waarbij zelfs de back-upsystemen het laten afweten. De minister heeft laten weten het onderzoek af te wachten en de Kamer te informeren zodra er meer bekend is over de precieze oorzaak. Heel concreet was Grapperhaus dus niet en dat is jammer. Wel heeft hij toegezegd te onderzoeken of hij een extra dienstverlener kan inschakelen om de toegankelijkheid van de hulplijn te garanderen.