Nederland 2 procent totale Netflixers
Netflix is in ons land terrein aan het winnen. Het aantal abonnees blijft hier stijgen. In 2017 kwamen er 600.000 abonnees bij in ons land, waarmee we nu op 2,6 miljoen Netflixende Nederlanders zitten. Moge het wat dat betreft meteen duidelijk zijn dat televisie het nog altijd wint van Netflix. Een derde van de huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Daarmee beslaat Nederland net iets meer dan 2 procent van de totale 117,6 abonnees die het streamingsbedrijf wereldwijd heeft. De populariteit van het bedrijf stijgt wereldwijd; de nettowinst steeg in het laatste kwartaal van vorig jaar met 185,5 miljoen dollar en er kwamen 8,3 miljoen klanten bij.
Netflix Originals – de series die je alleen via Netflix kunt kijken – hebben hier grote invloed op gehad.
Helft huishoudens kíjkt Netflix Netflix is heel makkelijk te delen met meerdere mensen. Sluit een persoon een abonnement af, dan kunnen daarop nog vier andere profielen worden aangemeld. Kost niks extra’s. Zo makkelijk gaat dat. Meerdere gezinsleden kunnen zo gebruikmaken van een account. Het delen gebeurt niet alleen in hetzelfde huis; 40 procent deelt ook met mensen buiten het huishouden. Handig, vinden velen. Je kent ze vast wel; de mensen die profiteren van andermans abonnement. Niet heel erg, want Netflix kost geen drol. Al is dit relatief, zijn de kosten afhankelijk van het soort abonnement en is het natuurlijk voordeliger (voor de abonnementsnemer) als de kosten worden gesplit. Hierdoor komen er boven op de 2,6 miljoen abonnees ook nog eens minimaal 1,04 miljoen Netflix-gebruikers. Met gemiddeld 1,43 kijkers per huishouden gebruikt bijna de helft van alle huishoudens (47 procent) de streamingsdienst. Het aantal kijkers is daarmee ongeveer 5,2 miljoen, dertig procent van onze bevolking.
Drie uur per dag tv-kijken, 1,5 uur Netflixen
Wie Netflix gebruikt, weet dat bingewatchen een gevaar is dat altijd op de loer ligt. Aflevering afgelopen? Binnen een paar seconden begint de volgende, sterke jongen die dan op de stopknop drukt. Het is dan misschien een klein beetje een verrassing dat de gemiddelde kijktijd op Netflix op 84 minuten staat. Met 178 minuten, en dus op twee minuten na drie uur, per dag ligt het gemiddelde van tv-kijkend Nederland een stuk hoger. Met al die onderbrekingen – ook wel reclames – op televisie, is het misschien niet meer dan logisch. En in veel huishoudens staat de tv langer aan dan dat er wordt gekeken. In deze kijktijd is ook later terugkijken meegenomen. In dat later terugkijken wordt wel populairder. Dat gebeurde in 2016 voor 6,9 procent van de tijd en vorig jaar lag dat percentage al op 8,6. Je zou kunnen stellen dat de manier waarop we tv-kijken verandert. Ook is er sinds 2013, het jaar waarin Netflix in Nederland beschikbaar werd, een daling te zien in het aantal minuten dat we televisiekijken. Vijf jaar terug hingen we nog 195 minuten per dag achter de buis. En ook het aantal tv-kijkers daalde sinds die tijd. Van 94,9 procent in 2013, naar 91,4 procent vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van
Stichting Kijkonderzoek. Volgens de Raad voor Cultuur
gaat het overigens niet goed met het Nederlandse serie- en filmwezen en moet de Nederlandse overheid streamingsdiensten als Netflix ongeveer 2 à 5 procent van de inkomsten in Nederland afstaan. Daarmee zouden Nederlandse producties betaald kunnen worden. Iets waar het op het moment niet goed mee gaat.
Je verzint het niet; non-fictie populairst Een internetabonnement in combinatie met Netflix is niet per se duurder is dan
internet en tv in één afsluiten bij een provider. Internet neemt in zo’n abonnement vaak het grootste deel van de kosten voor rekening. Het goedkoopste Netflixabonnement (Netflix Basis) kost op één cent na acht euro, het duurste (dus net geen) twaalf. Nu hebben de meeste mensen met een Netflix-abonnement zeer waarschijnlijk ook gewoon een tv-abonnement. Op die manier kun je nog altijd kiezen tussen meer vrijheid in kijktijden, maar ook in genres. En bij die keuze ligt waarschijnlijk een deel van de werkelijke reden dat een deel van Nederland de streamingsdienst nog niet in de armen heeft gesloten. Het populairste tv-genre is namelijk non-fictie; met 54,1 procent kijkt dus meer dan de helft naar dit genre. Nieuws-, actualiteiten-, reis-, lifestyle- en kookprogramma’s en documentaires vallen hieronder. De oudere Nederlander (want van alle tv-kijkers is 62 procent 50-plus) doet daarmee dus graag lekker een beetje intellectueel. In tegenstelling tot het jongere volk van Nederland, dat houdt meer van Netflix. En daarmee dus misschien van fictie, want op de streamingsdienst is dit het meest voorkomende en gekeken genre. Moeten we ons dan zorgen gaan maken over de toekomst?