Woensdagavond 26/10/2016 had mijn vader op tv het nieuws van de NPO opstaan. Eerst ging het over bodyshaming en vervolgens over climate change; en dat Amerikaanse filmsterren zich daar toch wel zorgen over maakten. Concepten uitgedacht door progressieve activisten aan Anglosfeer universiteiten worden hier in Nederland één op één naar het nieuws op prime time gekopieerd.
Uit de walging die het kijken van de NPO opleverde ontstond een nieuwe, heldere gedachte. Het is zoals Wagner stelde in Siegfried: soms kan uit smaad en schande iets groots en zuivers geboren worden. Die gedachte zal ik nu toelichten: het heeft te maken met het verlaten van West-Europa. Zij die begiftigd zijn met vooruitzicht, zien dat hier veel voor te zeggen is.
Sociale klopjachten Zoals al aangegeven in afscheidsbrieven door derden
[1] [2] wordt het leven voor vrijdenkers in het Westen gevaarlijk. Ik noem drie ogenschijnlijk triviale voorbeelden. Als eerste (ook weer samenhangend met
bodyshaming) – een petitie om vlogster Eugenia Cooney van Youtube te
verbannen omdat ze te slank zou zijn. Er zijn 11.000 van 15.000 handtekeningen binnen: spoedig gaat de petitie naar Google met oproep om haar te verbannen. Niet om wat ze zegt noch om wat ze doet – ze zou nooit hebben opgeroepen tot ongezond eetgedrag – maar om
hoe ze er uit ziet.
Een tweede teken aan de wand is een recente klopjacht op de
Magic the Gathering speler Jeremy Hambly: hij maakte één ironische verwijzing naar transseksuelen die Social Justice Warriors vervolgens opklopten op internet. Een derde voorbeeld is het Sinterklaasfeest: hierbij vervangen RTL en Lodewijk Asscher de Zwarte Piet door een blanke piet met
roetvegen. "Het Zwarte Piet debat is aan de samenleving" verklaarde de premier hierover eerder, "aan de bevolking." Maar RTL behoort tot het grootkapitaal en is in die zin niet representatief voor de belevingswereld van de gewone man.
De rol van politiek en globaliserend kapitaal Dit soort acties ketsen niet meer af maar graven steeds diepere inhammen in het sociale weefsel van de samenleving. De sociale uitsluiting van vrijdenkers en sabotage van traditionele waarden hangen samen met economie en politiek. Niet alleen in West-Europa maar ook in de VS en Canada. Clinton en Trudeau onderhouden nauwe banden met globale corporaties. Deze bedrijven zijn zó groot dat ze min of meer monopolieposities bezitten. Hun enige tegenkracht is de politiek zelf, verenigde staatsburgers die zich in een politieke zin uitspreken over de rol van het kapitaal.
De genoemde elite ziet liever dat de Europees-georiënteerde Leitkultur wordt opgebroken in een conglomeraat van minderheden. Die minderheden kunnen alleen in tijdelijke allianties samenwerken. Hierdoor belandt het organiserende vermogen binnen de samenleving definitief bij het bedrijfsleven, en dan vooral bij de grootste spelers. Er is dan geen overkoepelend ideaal van natie of politiek bezield burgerschap dat werkelijke tegendruk kan geven aan deze globalisten.
Kijk naar Barroso – eerst voorzitter van de
EU, recent overgestapt naar Goldman Sachs – maar ook naar
Geert Wilders: die wordt nu in de rechtbank vervolgd. Als die veroordeling er komt dan zijn de kleinere spelers, neem nu Joost Niemöller, de volgende. "We are free and fearless and will never be silenced", zei Wilders over zijn proces. Welnee, het opgeven van onze vrijheden gaat stap voor stap en het volk is daartoe bereid omdat het hedonistische waarden aanhangt. Om de rust en vrede te bewaren geven we publieke en politieke vrijheden op want we denken dat we nog in het privédomein kunnen blijven genieten. Deze waarheid had Wilders kunnen lezen in
Brave New World (1932) nog vóórdat hij de politiek in ging.
Opkomend populisme Het ontvluchten van West-Europa hangt niet enkel samen met opkomend populisme. Daarover moet allereerst gezegd worden dat het woord 'populisme' uitdrukt dat inspelen op de 'onderbuik' meer electoraal voordeel oplevert dan inspelen op het verstand. Maar als dat je mensbeeld is – als je het woord populisme gebruikt om aan te geven dat je de democratie wil beschermen tegen de kiezer – dan heb je wellicht een realistisch mensbeeld, echter dan kun je jezelf niet consequent 'democraat' noemen.
Er komt dus een balkanisering op gang in de hooggeprezen Westerse democratie. Een polarisering en verkaveling van het landschap in onverzoenbare groepen: diepe breuklijnen die bestuurders slechts kunnen bedekken met 'brood en spelen': een
cultuur die draait om spektakel en vermaak. David Engels schreef hierover het boek
Auf dem Weg ins Imperium (2014), waarin hij deze wankele situatie vergeleek met het wankelende Romeinse Rijk.
Enjoy the decline?
Wat ontstaat is een levenshouding die ene 'Captain Capitalism' ooit omschreef als 'enjoy the decline'. Lachen om de domheid van anderen en inspelen op de tekortkomingen van het systeem. Gebruik maken van de overtollige staatsuitgaven en van de seksuele uitspattingen die mogelijk zijn door de opeenhoping van ontwortelde jonge vrouwen in anonieme grote steden. Cynisme en trolling. Met als voorbeeld brieven en Twitter-accounts op naam van niet-bestaande verenigingen, die worden gebruikt om lokale politici over te halen tot lachwekkende moties als "verplichte discoballen in ieder overheidsgebouw."
Toch is dit geen benadering die geesten aanspreekt die er op uit zijn om iets met eeuwigheidswaarde op te bouwen. Maar echt iets opbouwen op eigen leest kan ook niet meer in West-Europa. Daarvoor is alles juridisch-bureaucratisch dichtgetimmerd en omgeven met sociale fijngevoeligheden. Niet dat
Oost-Europa geen onvolkomenheden kent, maar wel zal het daar
beter voor je kinderen en kleinkinderen zijn. We moeten vooruitdenkend zijn en hiervoor kijken naar Menno Simons.
Mennonieten zijn genoemd naar Menno Simons, een Friese priester uit Witmarsum die in 1536 de wereld in trok om zijn eigen beweging te stichten. Vandaag wonen er 1775 mensen in Witmarsum: wereldwijd zijn er wereldwijd meer dan twee miljoen mennonieten. Friezen en Zeeuwen – volkeren die eeuwen geleden de Gouden Eeuw inluidden – sterven vandaag langzaam uit. Maar mennonieten leven voort. Want Menno was gezegend met vooruitzicht.
Verlaat voortijdig een zinkend schip Je moet dit hele landschap bekijken als een real time strategy game. Vergelijk de strijdende partijen, hun middelen en tactische posities. Dan zie je een duidelijk postmodern-progressieve vooringenomenheid in de nieuwszenders en kranten; je ziet dat de aankomende lichting jonge journalisten is ingeprent met een sociaal-liberaal wereldbeeld. Zij beheersen samen de zendtijd en subsidiestromen. Een handjevol 'relicten' moet tegen hen het fort bewaken: mensen die uit een andere tijd zijn overgebleven als Derk Jan Eppink,
Leon de Winter en
Theo Hiddema. Er was een zeker momentum voor een helder ontwaken van het volk: aangezwengeld door Brexit, de nationalistische Turkse manifestaties, de vluchtelingencrisis, het Oekraïne-referendum, het TTIP-verdrag en de oprichting van Baudets 'Forum voor Democratie'. Maar ondanks de convergentie van deze momenten bleef een omslag uit.
Brave New World zal dus de toekomst zijn – het is zodoende tijd voor een strategisch terugtrekken naar Oost-Europa. Om daar stukken land te kopen en een eigen levenswijze in te richten, zonder die voortdurende doorsijpelende sociale infiltraties om je heen. Er zijn vele voorbeelden mogelijk maar het punt is duidelijk: er is geen ontsnappen mogelijk tenzij je jezelf fysiek verplaatst naar een land waar het niemand wat kan schelen.