De volgende slag om onze tradities vindt plaats, as we speak.
De afgelopen weken is de discussie rondom Zwarte Piet - zoals elk jaar tussen de zomer en 5 december - weer stevig geëscaleerd. Pro-pietenactivisten blokkeerden snelwegen, Pietenhaters deden hun best om zoveel mogelijk intochten te vergallen en steeds meer instellingen en organisaties capituleren voor de dreigementen van zulk traditiehatend volk.
Deze week was het echter iets te rustig, moet men gedacht hebben. Vandaar dat vandaag de nieuwe 'Zwarte Piet is racisme'-campagne gepresenteerd is. En het moet toegegeven worden: ze hebben hun best gedaan. De lui achter dit initiatief hebben 200 'bekende' Nederlanders gestrikt om met hun 'Zwarte Piet is racisme' shirts op de foto te gaan, om zo opiniemakers te gebruiken voor hun politieke spelletje. En dan rolt er zoiets uit:
De bekendheid van de afgebeelde 'BN'ers' valt te betwisten: op Tofik Dibi (eerste rij, tweede van rechts) en Georgina Verbaan (tweede rij links) na, moet je van goede huizen komen om veel mensen te herkennen hier.
Maar goed, hun punt is duidelijk: 200 min of meer bekende Hollanders vinden Zwarte Piet dus racisme. Prima. En wat doen we met de mening van de andere 17 miljoen Nederlanders waarvan de overgrote meerderheid niets wil veranderen aan Piet - dus néé, ook niet in roetveegpieten veranderen? Dat dit soort sterretjes tégen Piet zijn moge voor niemand als verrassing komen: de culturele elite is nu eenmaal overwegend links en hecht weinig waarde aan nationale tradities. Misschien wordt het eens tijd dat iedereen die vóór het behoud van Zwarte Piet als zwarte Piet is, dat ook laat weten. Eens zien hoe de cijfers dán zullen spreken.