Hoe verzin je het?
Wetenschappelijk onderzoek doen kan knap lastig zijn. Niet alleen moet je een goed onderzoek in elkaar zetten, maar zelfs als alles perfect lijkt, moet je nog maar hopen dat je een subsidie krijgt om je plan ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Dat betekent dat je als wetenschapper die beschikbare centjes goed moet gebruiken, en je moet focussen op dingen die jouw onderzoeksgebied zo ver mogelijk brengen. Bij wiskunde zou je dan moeten denken aan ingewikkelde theorieën met veel formules ofzo, maar in ieder geval niét aan een stuk dat je de hele wiskunde juist onderuit wil halen.
Toch is dat precies wat Rochelle Gutierriez, hoogleraar aan de Amerikaanse University of Illinois, heeft gedaan. Ze heeft een artikel geschreven waarin ze niet zozeer ingaat op haar vakgebied zelf, maar op de manier waarop wiskunde gedoceerd wordt. En wat haar betreft is het helemaal duidelijk: dat gebeurt op een ontzettend racistische manier.
Ik weet het: wat kan er nou racistisch aan wiskunde zijn, denk je waarschijnlijk. Als er iéts op deze wereld objectief, apolitiek en rassen-, gender- en weetikveelwat-neutraal is, dan is het wel wiskunde. Het is niet voor niets de meest exacte wetenschap aller wetenschappen: hier is echt alleen ruimte voor feiten, en geen meningen. Hoe gek is het dan als juist deze tak van sport benoemd wordt tot toonbeeld van white privilege? Het is toch echt zo, als we haar mogen geloven:
“School mathematics curricula emphasizing terms like Pythagorean Theorem and pi perpetuate a perception that mathematics was largely developed by Greeks and other Europeans"
Oftewel: de belangrijke wiskundige handigheidjes die op school aangeleerd worden zijn allemaal bedacht door blanken. Nou, ja, dat is zo: bizar veel 'basiswiskunde' is op papier gezet door de oude Grieken, die daar simpelweg geweldig goed in waren. Andere volken waren daar weer wat minder in. En tsja, dat zijn de feiten. Wat is daar precies racistisch aan? Het is niet voor niets dat die oude Grieken zo succesvol waren destijds, en dat volken die hun voorbeeld volgden (Romeinen en vele anderen tijdens de Renaissance) ook zoveel succes hadden. Dat is niet racistisch, dat is gewoon slim.
Helaas slikt mevrouw dat niet. Doordat wiskunde zo'n 'blanke wetenschap is' en de samenleving tegenwoordig zoveel waarde hecht aan wiskunde - niet zonder reden, zoals ik hierboven al uitlegde - voelen niet-blanke kinderen zich inferieur.
Dat ook zij gewoon aan het rekenen kunnen slaan en wellicht met baanbrekende theorieën kunnen komen, is daarbij natuurlijk volstrekt irrelevant, hè?