Facebook wil zélf programma's gaan maken. Social mediagigant Facebook begrijpt beter dan wie ook de kracht van het Internet. Daarnaast zijn
Mark Zuckerberg en co. natuurlijk continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends. Hun conclusie? Internet-tv is al aardig groot, maar gaat nog veel, veel, veel groter worden.
En ja, daar wil Facebook óók van profiteren:
Het sociale netwerk is in gesprek met Hollywood-studio's om shows van hoogwaardige tv-kwaliteit te produceren.
De eerste uitzendingen zouden aan het einde van de zomer online gezet moeten worden als het aan Zuckerberg ligt. Per show heeft hij een budget begroot van maximaal 3 miljoen dollar voor één aflevering. Ter vergelijking, voor topshows op
tv betaalt de producent ongeveer hetzelfde bedrag. Zuckerberg ziet dus niet als een kleine extra; het is een grote investering.
Het beoogde publiek voor de shows is tussen 13 en 34 jaar, met een extra zware focus op 17- tot 30-jarigen. De afleveringen duren een halfuur. Facebook wil het geïnvesteerde bedrag terugverdienen door reclame in de video's te zetten.
Dit nieuwe Facebookproject wordt nóg interessanter als je bedenkt dat Zuckerberg wil dat er in de shows niet gesproken wordt over nieuws politiek, dat er geen naakt in getoond wordt, én dat er niet in gevloekt wordt. Dat is tegenwoordig radicaal: er wordt werkelijk in élke show gevloekt en geneukt. Facebook wil dat dus anders doen: we gaan terug naar de jaren 50. In ieder geval qua publieke gedragsnormen.
En nee, daar is helemaal niets mis mee.