Is het tijd om Uber -- de taxidienst -- te reguleren om ervoor te zorgen dat dit soort bloedbaden niet nog een keer voorkomen?
Een taxichauffeur werkzaam voor de taxidienst Uber wordt door de politie verdacht van de schietpartij van zaterdag in de Amerikaanse staat Michigan, waarbij zes mensen om het leven kwamen. Twee andere slachtoffers raakten gewond. De politie heeft de 45-jarige Uber-chauffeur Jason Dalton zondag aangehouden op verdenking van het willekeurig neerschieten van mensen op drie locaties in de plaats Kalamazoo, 240 kilometer ten westen van Detroit.
Het is niet duidelijk of de man aan het werk was tijdens de massamoord, maar je kunt je afvragen of dat relevant is. De man had immers aan het werk kúnnen zijn, en dat is ongetwijfeld reden voor mensen om te roepen voor maatregelen. Je weet wel, om ervoor te zorgen dat dit soort gekken niet achter een Uberstuur kunnen zitten.
Helaas is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gekken -- ook massamoordenaars -- komen uit alle geledingen van de maatschappij. Er zijn chirurgen die voor de lol mensen doden, intellectuelen, daklozen, en jawel taxi-chauffeurs. Om een hele beroepsgroep daar verantwoordelijk voor te stellen is je reinste flauwekul.
Sterker nog, het is bijzonder vreemd dat De Telegraaf (die ik hierboven citeer) zo duidelijk maakt dat de man voor Uber werkt. Had de krant voor half-wakker Nederland dat ook gedaan als hij, zeg, voor Shell werkte? Of voor de Jumbo? Of is zijn 'werkgever' alleen maar relevant omdat het Uber betreft en De Telegraaf mensen graag angst wil aanjagen?
We hoeven die vraag niet eens te beantwoorden: het is duidelijk welk spel De Telegraaf hier speelt, en het is niet alleen populistisch, maar goedkoop en tragisch.
Als ik zo naar de dader kijk kon De Telegraaf overigens net zo goed vermelden dat de man een McDonalds-klant was. Wees voorzichtig als je naar een fastfoodrestaurant gaat! Je weet nooit wie en wat je tegenkomt!
Zucht.