Een einde aan de zwartrijders.
Een paar dagen geleden kondigde de
NS aan dat alle poortjes op
Rotterdam Centraal per direct
dicht zouden gaan. De reden: agressieve zwartrijders mishandelden de ene na de andere NS-medewerker, en dat was het vervoersbedrifj nu echt goed zat.
Het goede nieuws is dat de NS ook meteen is begonnen met
handhaving (anders zou er ook maar weinig overblijven van die maatregel).
Citaat:
In het eerste weekeinde dat de NS-poortjes op Rotterdam CS gesloten waren, heeft de NS op dat station zo'n tweehonderd boetes uitgedeeld. Tien hiervan waren voor reizigers die over de poortjes heensprongen, de andere boetes waren voor zwartrijders. Medewerkers van de NS gaan de komende tijd op Rotterdam CS extra controleren op mensen die uit baldadigheid of met de intentie te gaan zwartrijden over de poortjes heenspringen. De klemtoon komt te liggen op de uren dat er veel uitgaanspubliek op de been is, aldus een woordvoerder van de NS.
Op het moment staan medewerkers van de NS bij de poortjes te posten om zwartrijders eruit te pikken. Ik hoop dat ze blijven volhouden. De strijd tegen agressieve zwartrijders is er een van lange adem. Maar de aanhouder wint. Dit zijn de bedragen die zwartrijders moeten betalen:
De boete voor springers bedraagt 90 euro, maar kan hoger uitvallen wanneer bewakingspersoneel onheus wordt bejegend. Dan volgt een extra boete van nog eens 90 euro. Verder moet 35 euro extra worden betaald wegens het ontbreken van een geldig vervoersbewijs.
Ik vind de boetes eigenlijk nog vrij laag, vooral wanneer zwartrijders zich misdragen tegenover NS-personeel. Die laatste boete mag nog wel een tikkie hoger. Binnenkort worden overigens nog eens de poortjes van 82 NS-stations gesloten, om het zwartrijden op 90 procent van alle treinritten aan te pakken.
Hartstikke mooi. Als de NS maar niet vergeet dat een veiligere werkomgeving voor medewerkers begint met handhaving.