De gevolgen van de accijnsverhogingen zijn nog rampzaliger dan gedacht.
En dat wil wat zeggen.
Jan en allemaal waarschuwden immers al dat dit soort lastenverhogingen ontzettend
slecht zouden uitpakken - niet alleen voor de
benzine pompende burger, maar ook - en vooral -
voor pomphouders.Vooral transporteurs zouden sinds de accijnsverhoging liever over de grens tanken. "De laatst bekende cijfers van het CBS tonen aan dat er voor het wegverkeer in de eerste tien maanden van 2014 landelijk al 453 miljoen liter diesel en 96 miljoen liter minder LPG werd getankt dan in dezelfde periode het jaar ervoor", aldus Bovag en Beta in een gezamenlijke verklaring.
Heel gek, maar het is van levensbelang voor transporteurs dat ze de kosten zo laag mogelijk houden. Als ze door in Nederland te tanken
significant duurder uit zijn dan door snel de grens even over te steken weten zij het wel: dan maar een beetje verder rijden en/of wachten met tanken tot je bij een Duitse of Belgische benzinepomp bent aangekomen.
"In de eerste maanden van 2014 noteerden tankstations langs de Duitse of Belgische grens al verliezen van gemiddeld 30 procent op de dieselafzet, met uitschieters tot 70 en 80 procent," aldus Bovag en Beta. "Omdat benzine al sinds jaar en dag fors zwaarder wordt belast in Nederland dan in de buurlanden, waren lpg en vooral
diesel de enige concurrentiemogelijkhede."
Nu dus niet meer. Met dank aan Rutte II dat de accijns dermate verhoogd heeft dat je oliedom moet zijn als je - als je in de grensregio bent - in Nederland tankt.
Het gevolg? Pomphouders weten van gekkigheid niet meer wat te doen. Personeel wordt op grote schaal ontslagen, bouwen hun station om tot een "onbemand station," of passen de openingstijden aan. Met andere woorden: ze moeten zelf significant meer werk verzetten voor minder werk en werknemers verliezen hun baan (waardoor ze ineens op kosten van de staat moeten leven).