Sony had zich geen betere reclame kunnen wensen.
Vlak voor Kerst wordt bekend dat Sony "toestemming heeft gegeven" voor het vertonen van de eerder ingetrokken film The Interview in "bepaalde bioscopen".
Several movie theaters including one in Texas will begin showing "The Interview" on Christmas Day despite the decision by Sony Pictures Entertainment to cancel the comedy film’s release. The Alamo Drafthouse Cinema in Austin said on Tuesday that Sony has authorized it to screen the film starting Christmas Day.
In de Verenigde Staten is Kerst niet toevallig een van de dagen in het jaar waarin bioscopen traditiegetrouw de meeste omzet binnenharken.
Eerder werd The Interview teruggetrokken nadat Sony dreigementen ontving van hackers uit Noord-Korea. President Barack Obama toonde zich plotseling een enorme voorvechter van de vrijheid van meningsuiting en het recht om te kwetsen (de film had immers geen betrekking op de islam) en iedereen sprak schande van het feit dat een verre communistische dictatuur binnen de VS blijkbaar bepaalt wat kan en niet.
Nu blijkt dat de soep toch niet zo heet gegeten wordt als hij werd opgediend. "Here’s The List Of Theaters Showing The Movie On Christmas Day," koppen Amerikaanse media nu. Sony had zich geen betere marketingcampagne kunnen wensen. Eerst ophef, nu zorgvuldig gecreëerde schaarste.
Wat deze affaire in elk geval heeft bevestigd is dat we voor het verdedigen van de vrijheid van expressie niet hoeven te rekenen op het laffe Hollywood. Acteur George Clooney ging afgelopen week langs bij de grote namen van de Amerikaanse filmindustrie met een petitie waarin werd opgeroepen tot solidariteit tegen de hackers. Hij kreeg geen enkele handtekening.
Terecht wordt Clooney nu de enige held van deze affaire genoemd.