Wakker Dier heeft gewonnen. Supermarktketen Jumbo gaat voortaan andere, duurdere kip verkopen.
De plofkip, wie kent 'm niet? De plofkip bestaat eigenlijk helemaal niet, maar de term is slim bedacht door de campagne-afdeling van dierenclub Wakker Dier. Zo'n beetje alle media hebben de afgelopen jaren de term overgenomen en gebruikt in berichtgeving over de bio-industrie en de wens van sommigen om die bio-industrie aan te pakken.
Supermarktketen Jumbo is de eerste supermarkt die er echt aan toegeeft: de 'plofkip' gaat eruit. Foodlog.nl schrijft:
Er is al jaren gedonder over plofkip in Nederland. De Kip van Morgen van het CBL en de Hollandse van AH waren niet goed genoeg. Vandaag kondigt Jumbo zijn Nieuwe Standaard Kip aan. Daarmee zet de Veghelse super de toon voor een nieuw kippendebat in ons land.
Jumbo gaat de plofkip stapje voor stapje vervangen voor de 'Nieuwe Standaard Kip'. Dat is een kip die langer leeft dan de 'basiskip' van de Jumbo (lees: de plofkip, volgens Wakker Dier), die minder gram per dag groeit en meer ruimte heeft. Zie ook dit overzicht van Jumbo. Het enige probleem, voor consumenten in ieder geval: de Nieuwe Standaard Kip kost maar liefst een euro per kilo meer. Dat lijkt weinig, maar als je een gezinnetje hebt wordt een gewone maaltijd al snel een stuk duurder.
Natuurlijk wordt vooral gecommuniceerd dat de plofkip verdwijnt en iedereen lijkt er blij mee. Hoera, de Jumbo kiest voor een kip die een beter leven heeft gehad. Vanuit een marketingstandpunt is dit natuurlijk briljant gedaan. Iedereen denkt nu dat de Jumbo een supermarktketen is die alleen maar het beste voor heeft met dieren. Maar de prijzen gaan dus wel gewoon omhoog, en daar hoor je dan weer bijna niemand over. Knap gedaan hoor.
Volg Frank Verhoef op Twitter.