De Albert Heijn probeert iedereen te vriend te houden.
Kon je op wachten. De actie van Albert Heijn om Zwarte Piet uit alle AH-winkels te verbannen komt terug als een boemerang in het gezicht van de supermarktketen. Op Twitter en Facebook roepen massaal mensen op tot een boycot van de AH. Er worden tientallen tweets per minuut gestuurd waarin wordt opgeroepen tot een boycot. En ja, bekende Nederlanders doen er ook aan mee:
Albert Heijn doet Zwarte Piet in de ban. Bij deze een oproep om AH te boycotten t/m 5 december. Albert Heijn lette toch op de kleintjes ??
Jochem van Gelder (@jochemvang) October 9, 2014
Bij de AH raken ze intussen helemaal in paniek. Logisch natuurlijk, want ze zijn bang duizenden, zo niet tienduizenden klanten kwijt te raken. Ze hebben zelfs een kort persberichtje geschreven om de gemoederen tot bedaren te brengen. Daar is de supermarkt niet echt in geslaagd, kan ik wel vertellen. Altijd al willen weten hoe een persbericht eruitziet als het geschreven is door mensen die in totale paniek verkeren? Nou, zo dus:
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus zeker geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al producten in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
De Albert Heijn heeft nog steeds niet door dat 99 procent van de Nederlanders (als het niet meer is) helemaal geen enkel probleem heeft met de knecht van Sinterklaas. Dat zijn allemaal mensen die tot vandaag boodschappen deden bij Nederlands' bekendste grootgrutter. Die klanten heeft de AH stuk voor stuk van zich vervreemd door Zwarte Piet te verbannen. Ja, er worden nog wat spulletjes verkocht waar Zwarte Piet wél op staat, maar voor 99 procent van Nederland is het wel duidelijk: de AH is net als de HEMA een politiek-correcte winkelketen waar de gewone Nederlander helemaal niets te zoeken heeft.
Volg Frank Verhoef op Twitter.