De politieke correctheid van de HEMA werkt als een boemerang.
Gisteren zagen we de kracht van social media: toen bekend werd dat de HEMA buigt voor de lobby van politiek-correct Nederland en Zwarte Piet boycot door alle Sinterklaas-verpakkingen aan te passen, kwam de rest van Nederland in actie op Twitter (hashtag: #boycotHEMA) en Facebook. Als HEMA Zwarte Piet in de ban doet, dan doen wij de HEMA in de ban, zo klonk het.
De HEMA-directie raakte in paniek en verklaarde op Twitter en op de eigen site (uiteraard zonder Zwarte Piet Zwarte Piet te noemen, de HEMA is en blijft een politiek-correct bedrijf):
HEMA doet Piet niet in de ban. Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.
Ik ben een groot voorstander van de vrije markt. Als de HEMA stopt met de verkoop van snoepgoed met Zwarte Piet erop, dan moet dat gewoon kunnen. Als de HEMA denkt dat ze daarmee een handjevol klanten tevreden stelt, dan is dat hun goed recht. Maar dat betekent wel dat ik, en vele anderen met mij, geen stap meer zetten in de HEMA en geen cent uitgeven aan Sinterklaas-producten bij de HEMA. Wij halen onze Sinterklaas- en Zwarte Piet-producten elders. Dat is de keerzijde van de medaille.
En het gaat al zo slecht met de HEMA. Het feit dat de HEMA in paniek een persbericht de wereld instuurde naar aanleiding van de oproep tot een totale HEMA-boycot (hier leest u hoe u uw HEMA-zorgverzekering kan opzeggen) is bewijs voor de stelling dat de klant nog altijd koning is. Klanten kunnen een bedrijf groot maken maar ook kapotmaken. Dat moeten de HEMA en andere bedrijven die zich politiek-correct gedragen (zoals de Jamin, die Zwarte Piet ook in de ban doet) beseffen. Power to the people. Dat vind ik mooi.
Bij de HEMA zijn ze natuurlijk doodsbenauwd nog dieper in de rode cijfers te belanden nu tienduizenden klanten wegblijven in reactie op de politieke correctheid van de HEMA. Tja. Eigen schuld, dikke bult. Wie politieke correctheid als hobby heeft en er zelfs mee te koop loopt, moet weten dat de rest van Nederland daar geen enkele behoefte aan heeft. Niet voor niets heeft de Pietitie op Facebook meer dan twee miljoen fans. Nederland vindt Sinterklaas en zijn hulpje Zwarte Piet juist hartstikke oké. Zwarte Piet is niet racistisch, Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet.
Volg Frank Verhoef op Twitter.