Wat begon als een onbezorgd wetenschappelijk schoolreisje, zou wel eens in een drama kunnen eindigen.
Een van de doelstellingen van de missie was oh ironie om de smeltende ijskap te bestuderen. Maar de Akademik Shokalskiy kwam vast te zitten in het metersdikke drijfijs. Ook te hulp schietende ijsbrekers was hetzelfde lot beschoren.
De expeditie was slecht voorbereid. Wegens geldgebrek moest alles op een koopje. Het gecharterde Russische schip (in Finland gebouwd), heeft weliswaar een versterkte, dubbele scheepsromp, maar heeft de druk van het ijs toch niet kunnen weerstaan en is inmiddels beschadigd.
Onder de veelzeggende titel, 'Organizers Recklessly, Negligently Put Lives And Property At Risk?', analyseerde Pierre Gosselin wat er allemaal schortte aan de voorbereidingen van de missie:
With the MS Akademik Shokalskiy research vessel firmly embedded in ice and costs of the mammoth rescue effort mounting, the scientific Australasian Antarctic Expedition (AAE) led by Professor Chris Turney has morphed into a debacle that has put dozens of lives and property at risk. In under-estimating the worlds harshest environment and through slipshod planning and short cuts taken in a bid to keep costs down, expedition organizers may have recklessly and negligently put the lives of the 74 passengers in jeopardy.
Onlangs kreeg een aantal Amerikaanse meteorologen (waaronder John Coleman, Anthony Watts, Joe d'Aleo en Joe Bastardi), die opnieuw: oh ironie tot de meest prominente klimaatsceptici behoren en allemaal vaste bezoekers zijn van de klimaatconferenties van het HeartlandInstituut, het verzoek om de Akademik Shokalskiy te helpen met plaatselijke weersverwachtingen. Binnen de kortste keren hadden zij aan dat verzoek voldaan. Maar de vooruitzichten zijn niet gunstig.
Op zijn blog verhaalt Anthony Watts van het vreemdste telefoontje dat hij ooit heeft gekregen:
Today, while shopping at lunchtime for some last minute year end supplies, I got one of the strangest cell-phone calls ever. It was from my friend John Coleman, the founder of the Weather Channel and Chief meteorologist at KUSI-TV in San Diego. He was calling via cell phone from his car, and he was on his way into the TV station early.
He started off by saying, Anthony, we have a really strange situation here.
Then to my surprise, he relayed a conversation he had just had; a person on the Akademik Shokalskiy had reached out, because they didnt have adequate weather data on-board. At first, I thought John was pulling my leg, but then as he gave more details, I realized he was serious.
The problem is that they are in a catch-22 now, they need strong offshore winds to help blow the sea ice out to open water, but at the same time they need calm or light winds for a safe helicopter rescue.
John Coleman and Dave Scott put together a video news story which ran on the KUSI 6PM News tonight. I was interviewed for the story, and you can watch it here:
De betrokken video van Kusi News is
hier te vinden. Op deze video zijn ook foto's uit het verleden te zien van schepen die de druk van het ijs niet hebben kunnen weerstaan en vervolgens zijn vergaan.
Laten we hopen dat dit gevaarlijke avontuur goed afloopt.
Voor mijn eerdere DDSbijdragen zie
hier.