En ja hoor, daar gaan we weer: werelds bekendste groene ridders hebben twee nieuwe slachtoffers gevonden. Te weten de sportmerken Nike en Adidas.
Greenpeace is dol op greenmail; dat wist u al, maar het is niettemin belangrijk om dit keer op keer duidelijk te maken (met behulp van voorbeelden). Het ene na het andere bedrijf moet het ontgelden; het gevolg is dat het ene na het andere bedrijf overstag gaat en toegeeft aan de eisen van Greenpeace. Zelfs als die eisen volstrekt irrationeel zijn.
Dit doen zij om de eigen merknaam te beschermen. Greenpeace wordt namelijk nog steeds grote macht en invloed toegeschreven. Dat is een beetje jammer omdat de gemiddelde consument al lang in de gaten heeft dat deze organisatie vooral de eigen belangen dient, niet die van de natuur.
Helaas hebben bedrijven dat nog niet door en geven ze keer op keer toe, waardoor de Greenpeace ongewild alleen maar sterker maken (of, beter gezegd: minder zwak).
Adidas en Nike houden de rug voorlopig nog recht. Beide merken weigeren overstag te gaan. Vandaar dat Greenpeace steeds verder gaat.
Zo gingen activisten onlangs
uit de kleren voor een Nike-shop in de Kalverstraat. De striptease (het wordt u door de redactie sterk afgeraden om te kijken naar foto's van de demonstratie; die zijn werkelijk schokkend te noemen) was bedoeld als protest tegen 'de vervuiling van Chinese rivieren' door Nike en Adidas. Ik zeg er maar even bij dat dit
volgens Greenpeace is, want dat deze club het niet altijd nauw neemt met de waarheid moge duidelijk zijn.
U kunt het zich ongetwijfeld voorstellen dat werknemers van de winkel hier niet echt blij mee waren; ze probeerden gewoon hun werk te doen, komen er opeens een stel radicale activisten aan die hun kleren uittrekken en klanten wegjagen.
Als het nou bij deze actie bleef zou Nike ongetwijfeld gewoon door kunnen gaan met geld verdienen. Het vervelende is alleen dat Greenpeace echt bewust bezig is zowel Nike als Adidas kapot te maken. Zo organiseren de groene strijders ook een
ontwerpwedstrijd voor een 'nieuw logo' voor beide merken. Het zal u niet verbazen dat de ingezonden logo's nou niet echt positief zijn. Zie bijvoorbeeld de afbeelding boven dit artikel. De bedoeling van deze wedstrijd is natuurlijk om zoveel mogelijk alternatieve logo's in omloop te brengen die Nike en Adidas in een kwaad daglicht stellen.
A picture is worth more than a thousand words zal de gedachte erachter zijn.
Ik blijf het ongelooflijk vinden dat Greenpeace wegkomt met dit soort lastercampagnes en - nog erger - dat veel bedrijven uiteindelijk toch maar door de knieën gaan. Nike en Adidas zullen ongetwijfeld niet heilig zijn, maar ze zorgen er wel voor dat duizenden mensen, waaronder heel veel Chinezen, een baan hebben en voor zichzelf en hun gezin kunnen zorgen. Dat is, lijkt mij, geen geringe prestatie zeker niet als we het vergelijken met Greenpeace, wat zich vooral bezig lijkt te houden met dingen - en vooral mensen - af te breken of in
(levens-) gevaar te brengen.